Název:
Algoritmy pro hry Mankala
Překlad názvu:
Algorithms for Mancala games
Autoři:
Berkman, Tadeáš ; Pelikán, Josef (vedoucí práce) ; Černý, Martin (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce zkoumá možnosti konstrukce počítačového hráče ke hraní her z rodiny deskových her Mankal (fazolové hry), konkrétně her Toguz kumalak, Oware, Kalaha, s důrazem na první jmenovaný. Věnuje se především algoritmu minimax a jeho optimalizacím (alfa-beta prořezávání, transpoziční tabulky aj.). Dále se zabývá vytvořením a optimalizací ohodnocovací funkce, pomocí simulovaných partií v rámci evolučního programování. Experimentuje s ohodnocovací funkcí se statickou a dynamickou složkou, kde se váha každé započítávané charakteristiky pozice plynule mění v závislosti na fázi partie. Součástí je implementace programu využívající získané teoretické poznatky. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)This thesis studies options of writing a computer player able to play board games from the Mancala family, namely Toguz kumalak, Oware, Kalah, with emphasis on the first one. It focuses mainly on the minimax algorithm and its optimalizations (alpha-beta pruning, transposition tables etc.) It also explores construction and optimalization of an evaluation function, using simulated games in evolutionary programming. It experiments with an evaluation function consisting of a static and a dynamic part, with weight of every included position characteristic changing according to the game phase. The text is accompanied by a program written to use the gathered theoretical knowledge. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Klíčová slova:
Mankala minimax deskové hry umělá inteligence; Mancala board games minimax artificial intelligence