Original title:
Porozumění čtenému u žáků 2. třídy základní školy (analyticko - syntetická a genetická metoda)
Translated title:
Reading comprehension of pupils in the second grade of elementary school
Authors:
Kulhavá Vlachová, Lenka ; Kucharská, Anna (advisor) ; Špačková, Klára (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem předložené diplomové práce je posouzení porozumění čtenému textu u žáků 2. tříd základních škol. Práce se zaměřuje na případnou existenci rozdílů v porozumění čtenému mezi dětmi vyučovanými metodou analyticko-syntetickou a metodou genetickou. Náplní diplomové práce je také zjištění sebehodnocení čtení u těchto žáků. Teoretická část seznamuje čtenáře s hlavními tématy týkajícími se dané problematiky, a to s pomocí dostupných literárních zdrojů. Zaměřuje se zejména na problematiku gramotnosti, čtení, porozumění čtenému, výukové metody čtení, sebehodnocení čtení, čtenářské prostředí či diagnostiku čtení. Pro praktickou část byla vzhledem k výzkumným cílům využita kvantitativní metodologie. Testová baterie obsahuje dva testy čtení s porozuměním a dotazník sebehodnocení. Zkouška "Jedeme na výlet" je převzata z výzkumného projektu Porozumění čtenému- typický vývoj a jeho rizika. Dalšími využitými metodami jsou zkouška "Ježek" a "Dotazník čtení pro žáky 2. ročníku". Tyto metody vznikly v rámci projektu Rozvoj čtenářských kompetencí v prostředí inkluzivní školy. Výzkumný vzorek čítá 155 dětí docházejících do 2. třídy základních škol (66 vyučovaných analyticko-syntetickou metodou čtení a 89 vyučovaných genetickou metodou čtení). Všechny děti navštěvují pražské základní školy. Ze závěrů vyplývá, že...The aim of this thesis is to assess the reading comprehension of pupils in the second grade of elementary school. This work focuses on possible existence of differences in reading comprehension of children taught using analytic-synthetic and genetic method. The content of this thesis is also a reading self-evaluation of these students. The theoretical part acquaints readers with the main topics related to the issue, with the help of available literature sources. It focuses particularly on issues of literacy, reading, reading comprehension, reading teaching methods, self-evaluation of reading, reader environment or reading diagnostics. Due to the research goals, for the practical part, quantitative methodology was used. The test battery includes two tests of reading comprehension and self-assessment questionnaire. Examination "We're going on a trip" is taken from a research project Reading comprehension- typical development and its risk. Other used methods are test "Hedgehog" and "Questionnaire reading for pupils in second year". These methods were created under the project Development of the reading literacy competencies in the inclusive education. The research sample includes 155 children attending the second grade of primary school (66 taught analytic-synthetic reading method and 89 genetic...
Keywords:
analytic-synthetic method; genetic method; Literacy; reading; reading comprehension; reading diagnostic; reading self-evaluation; analyticko-syntetická metoda; diagnostika čtení; genetická metoda; Gramotnost; porozumění čtenému; sebehodnocení čtení; čtení
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/73903