Název:
Vývoj vzdělávacích soustav České a Slovenské republiky po rozdělení Československa v roce 1993
Překlad názvu:
Development of educational systems Czech and Slovak Republic after the division of Czechoslovakia in 1993
Autoři:
Francová, Lucie ; Trojan, Václav (vedoucí práce) ; Kaplanová, Jitka (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce mapuje vývoj vzdělávacích soustav České a Slovenské republiky po rozdělení Československa v roce 1993. Společný historický základ ve vzdělávací politice, je výchozím bodem sledování vývoje těchto vzdělávacích soustav. Práce si klade za cíl zmapovat a komparovat vývoj vzdělávacích soustav České a Slovenské republiky. Popisuje historické události, které ovlivnily jejich současnou podobu, a uvedenou problematiku mapuje z několika možných hledisek. Z hlediska utváření struktury vzdělávacích soustav, způsobu řízení a financování školství a vzdělávací politiky. Mapuje důležité legislativní kroky a vydané vzdělávací dokumenty. V komparační části diplomová práce srovnává vzdělávací systémy obou zemí. Klade si za cíl najít odpověď, nakolik se od sebe tyto dva vzdělávací systémy za poslední čtvrtstoletí vzdálili a popsat určující charakteristiky současných rozdílů. Zároveň práce komparuje stav a vývoj vzdělávacích systémů České a Slovenské republiky ve vybraných indikátorech z pohledu přehledové studie mezinárodní organizace OECD Education at a Glance. Toto srovnání je provedeno v rámci desetiletého období a jako podklad slouží přehledové studie z let 2004, 2009 a 2014. KLÍČOVÁ SLOVA vzdělávací soustava, vzdělávání, Česká republika, Slovenská republika, vzdělávací politika, vývoj, komparaceThesis reviews the development of educational systems Czech and Slovak Republic after the division of Czechoslovakia in 1993. The common historical background in educational policy is the starting point for monitoring the development of these educational systems. The work aims to map and compare the development of educational systems of Czech and Slovak Republic. Describes historical events that have influenced their present form, and the issue is mapping of several aspects. Thesis is mapping these aspects in terms shaping the structure of educational systems, management and financing of education and educational policy. Also is mapping the important legislative steps and published educational documents. The comparative part thesis equates the education systems of both countries. It aims to find the answer how far apart to move away these two educational systems over the last quarter century and is describing the defining characteristics of the current differences. This comparison is carried for a period of ten years, and as a basis of this serves studies from 2004, 2009, 2014. KEYWORDS education system, education, Czech Republic, Slovak Republic, educational policy, development, comparation
Klíčová slova:
komparace; Slovenská republika; vzdělávací politika; vzdělávací soustava; vzdělávání; vývoj; Česká republika; comparation; Czech Republic; development; education; Education system; educational policy; Slovak Republic