Název:
Vznik a historický vývoj 1. ústavní základní školy ve střední Evropě při sanatoriu Františka Hamzy v Luži
Překlad názvu:
Origin and historical development of the First Constitutional Elementary School in Central Europe at the František Hamza Sanatorium in Luže
Autoři:
Slabá, Soňa ; Stará, Jana (oponent) ; Hejlová, Helena (oponent) Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] NÁZEV: Vznik a historický vývoj 1. ústavní základní školy ve střední Evropě při sanatoriu Františka Hamzy v Luži AUTORKA: Mgr. Soňa Mikolášková ABSTRAKT Cílem rigorózní práce je na základě archivních pramenů a literatury zachytit co nejucelenější obraz vzniku a historického vývoje ústavní základní školy při sanatoriu Františka Hamzy v Luži včetně pedagogického přístupu a názorů jejího zakladatele prof. MUDr. Františka Hamzy, učebních osnov, průběhu vyučování a specifik této školy. Tato škola byla 1. ústavní základní školou ve střední Evropě. Teprve později začaly vznikat další při nemocnicích a léčebných zařízeních. Dodnes plní zejména vzdělávací a výchovnou funkci, která má důležitý pozitivní vliv při procesu uzdravování dítěte, protože odpoutává jeho myšlenky od nemoci, bolesti, strachu a pomáhá překonat smutek z odloučení od rodiny. KLÍČOVÁ SLOVA Skrofulóza, tuberkulóza, historie, léčebna, děti, učitel, škola, příroda, ovzduší, přístupTITLE: Origin and historical development of the First Constitutional Elementary School in Central Europe at the František Hamza Sanatorium in Luže AUTHOR: Mgr. Soňa Mikolášková ABSTRACT The aim of the thesis is based on archival sources and literature to capture the most complete picture of the historical development of constitutional fundamental schools, including the pedagogical approach and the ideas of its founder Prof. Francis Hamza MD, the curriculum, the teaching and the specifics of this school. This school was the First Constitutional Elementary School in Central Europe. It only later began to emerge at other schools, hospitals and other medical facilities. And today, the school performs particularly, education and the educational function, which has a significant positive impact on the healing process of the child, because her thoughts move away from illness, pain, fear and are helped to overcome the sadness of separation from the family. KEY WORDS Scrofula, tuberculosis, history, hospital, kids, teacher, school, nature, air, access
Klíčová slova:
děti; historie; léčebna; ovzduší; příroda; přístup; Skrofulóza; tuberkulóza; učitel; škola; access; air; history; hospital; kids; nature; school; Scrofula; teacher; tuberculosis