Název:
Dítě s vývojovou dysfázií v inkluzivní škole
Překlad názvu:
Child with Developmental Language Disorder at Inclusive School
Autoři:
Horynová, Jana ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Durdilová, Lucie (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem této bakalářské práce je inkluzivní vzdělávání dítěte s vývojovou dysfázií. Práce je členěna na čtyři kapitoly, z nichž první tři jsou teoretické, čtvrtá kapitola praktická. První kapitola pojednává o vývoji intaktního dítěte předškolního a mladšího školního věku, s akcentem na vývoj řeči dítěte. Druhá kapitola je věnována problematice vývojové dysfázie, její etiologii, symptomatologii, diagnostice a terapii. Třetí kapitola vymezuje pojem inkluze a uvádí základní faktory a podmínky úspěšného inkluzivního vzdělávání v České republice, včetně jeho legislativního zabezpečení. Čtvrtá, výzkumná část, je zpracována jako kazuistika dítěte s vývojovou dysfázií. Popisuje proces vzdělávání dítěte v inkluzivní škole, upozorňuje na obtíže, které vývojová dysfázie způsobuje v jednotlivých vzdělávacích oblastech. Dále se práce zaměřuje na identifikaci výhod a nevýhod inkluzivního vzdělávání pro jednotlivé aktéry vzdělávacího procesu. V závěru uvádí hlavní předpoklady úspěšné inkluze dítěte s vývojovou dysfázií. Realizovaný výzkum je kvalitativní. KLÍČOVÁ SLOVA: Vývojová dysfázie, specificky narušený vývoj řeči, inkluze, inkluzivní vzděláváníThe topic of this bachelors' thesis is inclusive educational process of a child with developmental language disorder. The thesis consists of four chapters, three of which are theoretical, the fourth chapter is practical. The first chapter describes the development of the intact child of preschool and young school age, with the accent on the speech development. The second chapter is concentrated on the issue of developmental language disorder, its etiology, symptomatology, diagnostics and therapy. The third chapter introduces the term inclusion and it offers main factors and conditions of successful inclusive education in the Czech Republic, including the legislation. The fourth chapter is the research one. It is developed as a case study of a child with developmental language disorder. It describes the educational process of the child at inclusive school. It points out the difficulties in various educational areas due to developmental language disorder. Furthermore the thesis aims at the identification of advantages and disadvantages of inclusive education for each of the participants at the educational process. The conclusion offers main preconditions of successful inclusion of the child with developmental language disorder. The research is based on qualitative methods. KEY WORDS: Developmental...
Klíčová slova:
inkluze; inkluzivní vzdělávání; specificky narušený vývoj řeči; Vývojová dysfázie; Developmental Language Disorder; Inclusion; Inclusive Education; Specific Language Impairment