Original title:
Ochrana člověka za mimořádných událostí jako téma pro žáky středních odborných škol
Translated title:
Human Protection in Emergencies as a Theme for Vocational School Students
Authors:
Metelková, Iva ; Marádová, Eva (advisor) ; Beneš, Pavel (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] NÁZEV: Ochrana člověka za mimořádných událostí jako součást výchovy ke zdraví AUTOR: Iva Metelková KATEDRA: Katedra pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: PaedDr. Eva Marádová, CSc. ABSTRAKT Ochrana člověka za mimořádných událostí (OMU) je tématem této teoreticko- výzkumné diplomové práce. Teoretická část je zaměřena na zasazení ochrany člověka za mimořádných událostí potažmo branné výchovy do širších historických ale také legislativních souvislostí. Prostor je věnován jednoznačnému vymezení souvisejících pojmů. Dále je představen průběh kutikulární reformy s důrazem na úroveň středního odborného vzdělávání. Praktická část práce je zaměřena na vyhodnocení výzkumu, který probíhal mezi žáky prvních a druhých ročníků středních odborných škol nechemického zaměření. Data pro výzkum byla získána dotazníkovým šetřením a vyhodnocena statistickou metodou. Součástí práce je také návrh koncepce pro realizaci výuky ochrany člověka za mimořádných událostí. Cílem tohoto návrhu je zajistit žákům ale i učitelům přístup k informacím týkajících se OMU a tímto přispět k utváření žádoucích vzorců chování pro případ účasti při mimořádné události. KLÍČOVÁ SLOVA: mimořádná událost, ochrana člověka, branná výchova, střední odborné vzdělávání, porovnávání, chemický experimentTITLE: Human Protection in Emergencies as a part of Health Education AUTHOR: Iva Metelková DEPARTMENT: Department of Education SUPERVISOR: PaedDr. Eva Marádová, CSc. ABSTRACT Human Protection in Emergency (HPE) is the subject of this theoretical research thesis. The theoretical part focuses on a set of human protection in emergency and military training in the broader historical context but also legislative context. Space is devoted to the unambiguous definition of related terms. Furthermore the course curriculum reform with emphasis on the level of secondary vocational education. The practical part is focused on the evaluation of the research that was conducted among the students of first and second years of nonscience oriented secondary vocational schools. Data for the research was obtained by questionnaire survey and analyzed the statistical method. The work also includes a draft concept for the implementation of the teaching of human protection in emergencies. The objective of this proposal is to ensure access to information concerning the HPE for students but also for teachers and that contribute to the formation of desirable patterns of behavior for participation in the incident. KEY WORDS: emergency event, protection of man, military training, vocational education, comparison, chemical experiment
Keywords:
chemical experiment; comparison; emergency event; military training; protection of man; vocational education; branná výchova; chemický experiment; mimořádná událost; ochrana člověka; porovnávání; střední odborné vzdělávání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/73128