Název:
J. A. Komenský pohledem současného českého učitele
Překlad názvu:
J.A. Comenius in the view of contemporary Czech teacher
Autoři:
Rybář, Norbert ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Kropáčková, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se věnuje povědomí současných českých učitelů mateřských, základních a středních škol o myšlenkách a pedagogických názorech Jana Amose Komenského. Jako podklad k následné praktické části nastiňuje první, teoretická část životní pouť Jana Amose Komenského a shrnuje hlavní Komenského pedagogické názory i obsahové pojetí jednotlivých vzdělávacích období. Průzkum provedený dotazníkovým šetřením dochází v následné praktické části práce k závěru, že myšlenky a názory Jana Amose Komenského jsou dle názoru učitelů stále uplatňovány (s výjimkou dobově determinované víry), a to především pedagogická zásada názornosti. Průzkum dále potvrdil dobré obeznámení českých učitelů s faktografickými údaji o Janu Amosi Komenském, stejně jako povědomí učitelů o díle Komenského, především pak o jím navržené školské soustavě.The work deals with the awareness of the contemporary Czech teachers of kindergarten, primary and secondary schools of the ideas and pedagogical opinions of John Amos Comenius. As the basis for consecutive part, the first theoretical part outlines Comenius' life's journey and sums up the main Comenius' pedagogical opinions and the content of individual educational stages as well. The research carried out in the form of questionnaries draws in the consecutive practical part of the work comes to the conclusion that Comenius' ideas and opinions are still applicated (with the exception of religious belief), especially the pedagogical principle of illustrative nature. The research also confirmed a good knowledge of the Czech teachers of the facts about John Amos Comenius, as well as their awareness of his work, especially of his educational system.
Klíčová slova:
dotazník; Jan Amos Komenský; pedagogické názory a zásady; respondent; současný český učitel; vzdělávací období; školský vzdělávací systém; contemporary Czech teacher; educational stage; John Amos Comenius; pedagogical opinions and principles; questionnaire; respondent; school educational system