Název:
Specifika diagnostiky školní zralosti u dětí s mentálním postižením
Překlad názvu:
Specificity of school readiness assessment of children with mental disability
Autoři:
Klausová, Markéta ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Šiška, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na problematiku diagnostiky školní zralosti u dětí s mentálním postižením. Práce se věnuje teoretickým poznatkům ve vztahu k předškolnímu věku a také konkrétně u dětí s mentálním postižením. Popisuje školní zralost dítěte a pohled na ní u nás i v zahraničí. Zahrnuje také problematiku školní zralosti u dětí s mentálním postižením. Práce se dále zaměřuje na diagnostiku školní zralosti a na prostředky a nástroje, které jsou při diagnostice školní zralosti využívány. Práce dále přibližuje principy dynamické diagnostiky, jako možného přístupu k diagnostice školní zralosti u dětí s mentálním postižením. Cílem práce je zmapovat postupy pedagogicko-psychologických poraden a speciálně pedagogických center pro děti a žáky s mentálním postižením, které jsou využívány k diagnostice školní zralosti u dětí s mentálním postižením a tyto postupy mezi sebou porovnat. Klíčová slova: dítě předškolního věku, dítě s mentálním postižením, školní zralost, diagnostika školní zralosti, dynamická diagnostika.This thesis is focused on the school readiness assessment of children with mental disability. Thesis is devoted to theoretical knowledge in relation to pre-school age and also specifically for children with mental disability. Thesis describes the school readiness of child and compares foreign and local view on it. It also includes the issue of school readiness of children with mental disability. Furthermore, the thesis focuses on the school readiness assessment and on resources and tools that are used in the school readiness assessment. Thesis also describes the principles of dynamic assessment, as an approach, which can be used for the school readiness assessment of children with mental disability. The aim of this thesis is to map the procedures of school readiness assessment of children with mental disability, in pedagogical-psychological consultancy and special education centers for children with mental disability and compare both approaches. Key words: a preschool child, a child with mental disability, school readiness, school readiness assessment, dynamic assessment.