Název:
Sociální dovednosti učitelů angličtiny v edukačních interakcích na středních školách
Překlad názvu:
Social Skills of English Teachers in Educational Interactions at Secondary Schools
Autoři:
Dvořák, Petr ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Šírová, Eva (oponent) ; Píšová, Michaela (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem předkládané disertační práce je charakterizovat sociální dovednosti učitele jako součást jeho profesní kompetence a vymezit jejich význam ve výuce angličtiny komunikativní metodou v edukačních interakcích ve školních třídách na střední škole. V úvodu stanovujeme paradigmata práce - společenská, filozofická, pedagogicko-psychologická a lingvisticko- didaktická. Teoretická část je rozdělena na čtyři oddíly. První oddíl pojednává o procesech učení a osvojování cizího jazyka a vymezuje lingvisticko-didaktický rámec práce v podobě komunikativně-funkčního přístupu k jazyku a z něj vycházející komunikativní metody. V druhém oddíle terminologicky třídíme a popisujeme procesy interakce a komunikace ve škole s akcentem na cizojazyčnou výuku. Pozornost věnujeme funkci a obsahu edukační interakce a komunikace ve školních třídách, hlavním aktérům těchto procesů - učiteli a dospívajícím žákům. Akcentujeme specifika cizojazyčné edukační interakce a její sociální stránku. Ve třetím oddíle teoretické části definujeme a konkretizujeme sociální dovednosti učitele a vymezujeme jejich vztah k ostatním dovednostem v profesní kompetenci učitele angličtiny. V závěrečném oddíle sumarizujeme teoretickou diskusi a vymezujeme sociálně- dovednostní aspekty cizojazyčné edukační interakce, jako je afekt a vytváření...The aim of the dissertation is to define the requisite social skills of the English language teacher as a part of his/her professional competence, in the context of communicative language teaching in classroom interactions at secondary schools. The theoretical part is divided into four chapters. The first chapter addresses the processes involved in foreign language learning and acquisition. It first defines the linguo-didactic framework of the dissertation in terms of the functional communicative approach to language and communicative language teaching. The second chapter deals with the processes of interaction and communication at school with an emphasis on foreign language teaching. Attention is paid to functions and content of educational interactions as practised by the main stakeholders - the teachers and their adolescent pupils. The specifics of foreign language educational interaction and its social features are illustrated. The third chapter seeks to define social skills and their relationship to other skills in the professional competence of the English teacher. In the final chapter the theoretical discussion is summarized and social-skill aspects of foreign language educational interactions are defined. Specifically, these aspects are defined in terms of affect, classroom climate,...
Klíčová slova:
Edukační styl učitele; edukační vztah a řízení; interakce a komunikace ve školní třídě; komunikativní metoda ve výuce angličtiny; sociální dovednosti; sociálně-dovednostní aspekty cizojazyčné výuky; classroom interaction and communication; communicative language teaching; educational relationship and educational management; social skills; social-skill aspects of foreign language teaching; Teacher`s educational style