Název:
Osobnostní a sociální výchova a její vliv na klima třídy
Překlad názvu:
Personality and social education and its influence on the classroom climate
Autoři:
Ulvrová, Renata ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Kargerová, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zaměřuje na téma klimatu školní třídy a jeho zlepšování pomocí metod osobnostní a sociální výchovy v konkrétní třídě, kde autorka působí jako třídní učitelka. Teoretická část se zabývá třídním klimatem a jeho charakteristikou. Popisuje, co ovlivňuje, jakými metodami se dá zkoumat a čím je ovlivňováno. V praktické části autorka využívá metody akčního učitelského výzkumu ke zkoumání klimatu ve své třídě a věnuje se také vlastní sebereflexi z pohledu začínajícího učitele. V průběhu jednoho školního roku průběžně monitoruje klima ve třídě primární školy a stanovuje nejefektivnější cesty k jeho zlepšení. Výsledky výzkumu ukazují, že metody osobnostní a sociální výchovy mají na klima třídy větší vliv, pokud jsou realizovány nenucenou a přirozenou formou. KLÍČOVÁ SLOVA: Klima třídy, akční učitelský výzkum, začínající učitel, sociální dovednosti, sebereflexe, Začít spolu, osobnostní a sociální výchova, spolupráce, vztahy, prepuberta, problémový žák, metoda.This work is focused on the topic of school class climate and its enhancement by the methods of personality and social education in a concrete class where the author is working as a teacher. The theoretical part is dedicated to the class climate and its characteristics. It describes what influences, by which methods it can be investigated and what can it be influenced by. In the practical part the author uses the methods of the teacher's active research to investigate the climate in her own class and also self-reflexively examines herself from the view of the beginning teacher. During the time period of one school year continually monitors the climate in her class and states the most effective ways towards improvement. The results of the research show that the methods of personality and social education have an influence to the class climate if they are used in a natural and casual manner. KEY WORDS: Class climate, teacher's active research, beginning teacher, social skills, self - reflection, begin together, personality and social education, cooperation, relations, pre - puberty, problematic pupil, method.
Klíčová slova:
akční učitelský výzkum; Klima třídy; metoda; osobnostní a sociální výchova; prepuberta; problémový žák; sebereflexe; sociální dovednosti; spolupráce; vztahy; začínající učitel; Začít spolu; begin together; beginning teacher; Class climate; cooperation; method; personality and social education; pre - puberty; problematic pupil; relations; self - reflection; social skills; teacher's active research