Original title:
Vybraní obratlovci Jizerských hor v badatelsky orientované výuce zoologie na základních a středních školách
Translated title:
Selected Vertebrate Species of the Jizera Mountains in Inquiry Based Science Education at Primary and Secondary Schools
Authors:
Kršková, Adéla ; Andreska, Jan (advisor) ; Hanel, Lubomír (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce má dvě části, a to teoretickou, zahrnující samostatnou kapitolu o Jizerských horách jako celku s uvedením jejich geologické stavby, klimatu, botanického i zoologického složení a tří osobností, které jsou s Jizerskými horami spojovány, a část praktickou. V první kapitole jsou v deseti podkapitolách vytipováni obratlovci běžně obývající Jizerské hory, kteří by mohli být zařazeni do výuky přírodopisu sedmé a osmé třídy základní školy nebo biologie nižších ročníků víceletých gymnázií či zoologie gymnázií. V další kapitole jsou zmíněné naučné stezky, které jsou později v praktické části navrhovány jako obohacující prvky zoologických exkurzí, které v rámci chráněné krajinné oblasti musí být vedeny po vyznačených cestách. Své místo v práci má i kapitola o ptačí oblasti Jizerských hor, která byla vymezena díky tetřívku obecnému a sýci rousnému. V předposlední kapitole teoretické části jsou uvedena vybraná střediska ekologické výchovy, případně organizace, které pro školy pořádají programy zaměřené na obratlovce, dále je zde zmíněno zařazení výuky přírodopisu v základních školách a je zdůrazněn uskutečněný průzkum, který spočíval ve zjištění učebnic, které se na základních školách v okolí Jablonce nad Nisou používají. V závěru má své místo zařazení výuky biologie na gymnáziích s přihlédnutím k...The thesis consists of two main parts: a theoretical one which includes a separate chapter about the Jizera Mountains as a whole, introducing their geological structure, climate, botanical and zoological species and three public figures connected with the Jizera Mountains. The second part is a practical one. The first chapter which is divided into ten sub-chapters, introduces typical vertebrates, especially those which can be included in education at primary schools and grammar schools. The next chapter mentions nature trails which are later suggested as enriching elements in zoological excursions. These must follow the official paths within the nature conservation area. Certain thought in this thesis is also given to the SPA (Special Protection Area) established to protect the black grouse and the boreal owl. The last but one chapter involves selected centres of ecological education and other organisations organising programmes focused on vertebrates. Then there is classification of primary and secondary education with emphasizing a short survey of which biology textbooks are used at primary schools around Jablonec nad Nisou. Education at secondary schools is supplemented with international researches called PISA and TIMSS serving as a base for the last chapter, which is about enquiry based...
Keywords:
animal marks; fish crossing; footprints; frog crossing; IBSE; inquiry based science education; nature trails; the Jizera Mountains; vertebrates; badatelsky orientovaná výuka v přírodních vědách; BOV; Jizerské hory; naučné stezky; obratlovci; rybí přechody; stopy zvířat
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/82304