Original title:
Prezentace a obraz knihoven v médiích, mediální obraz knihovníka/knihovnice
Translated title:
Presentation of libraries in media and media representation of librarians
Authors:
Nováková, Gabriela ; Landová, Hana (advisor) ; Drobíková, Barbora (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem předkládané diplomové práce je popsat současný stav propagace v knihovnách a analyzovat jejich mediální obraz a obraz knihovníků v letech 2007-2011. První část zachycuje teoretické poznatky o marketingových a propagačních nástrojích používaných v knihovnách, se zvláštním zaměřením na mediální nástroje. Druhá část pak navazuje praktickou částí, která sleduje aplikaci popsaných nástrojů a výsledky jejich působení vzhledem k veřejnosti. Teoretické poznatky podložené zvláště myšlenkami Philipa Kotlera byly doplněny praktickými poznatky získanými z mediální analýzy z let 2007-2011, jejíž data byla získána z databáze Anopress. Zmapování současné marketingové situace v oblasti médií pro knihovny představuje možnost, jak inovovat svoje marketingové postupy a přilákat do knihovny více spokojených uživatelů.The aim of this thesis is to analyze the media image of libraries and librarians in the years 2007-2011. The first part describes the theoretical knowledge of marketing and promotional tools used in libraries, with a particular focus on media tools. The second part is followed by a practical part, which monitors the application of these tools and the results of their action with regard to the public. Theoretical knowledge based ideas Philip Kotler were supplemented with a practical knowledge gained from the media analysis of the years 2007-2011, whose data were obtained from the database Anopress. Mapping the current marketing situation in the media library for a chance to innovate their marketing practices and to attract to the library and more satisfied users.
Keywords:
advertising; librarianship; libraries; marketing; marketing communications; media analysis; media relations; public relations; knihovnictví; knihovny; marketing; marketingová komunikace; media relations; mediální analýza; propagace; public relations
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/61501