Original title:
Srovnání dopadů Studie PISA na německé a české školství 2000-2009
Translated title:
Comparison of the influence of the PISA Study on the german and the czech educational system 2000-2009
Authors:
Vermachová, Helena ; Šafařík, Petr (advisor) ; Emler, David (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
ger Abstract:
[eng][cze] This paper aims to compare the results and effects of the PISA study on the Czech and German educational system. The OECD compares with the PISA tests the abilities of the fifteen-year-old to use what they have learned during the compulsory school time in real life situations. Opposite to Czech Republic, Germany was able to improve its results. The undertaken reforms in Germany as well as in Czech Republic aim at similar goals, their results vary, however. The causes of the different outcomes are described by analysing the used instruments of educational policy and the whole political and public reception of the study. Those are illustrated by an overview of the media coverage relating to the PISA Study.Cílem této práce je porovnat výsledky a dopady studie PISA na německé a české školství. OECD prostřednictví testů PISA srovnává schopnost využití znalostí nabytých během základního vzdělání v reálném životě u patnáctiletých žáků. Na rozdíl od České republiky se v Německu podařilo výsledky zlepšit. Přestože se reformy školství v obou zemích ubíraly stejným směrem, jejich výsledky se zásadním způsobem liší. Důvody tohoto rozdílu jsou definovány pomocí analýzy použitých nástrojů vzdělávací politiky i celého politického a společenského přístupu. Ten je ilustrován pomocí přehledu mediální tematizace studie PISA.
Keywords:
Czech Republik; Education; Educational Policy; PISA Study; The Federal Republic of Germany; PISA Studie; Spolková republika Německo; Vzdělávací politika; Česká republika; Školství
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/72459