Název:
Využití "pyramidy" výživy v didaktických projektech výchovy ke zdraví
Překlad názvu:
Use of nutrition "pyramid" in teaching health education projects
Autoři:
Martinková, Nicole ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Kovaříková, Miroslava (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou "pyramidy" výživy, která je aktuálně velmi využívaná ve výuce na základních školách. Cílem práce je zhodnotit možnosti didaktického využití modelu "pyramidy" výživy ve výuce výchovy ke zdraví na základních školách a popřípadě navrhnout aktualizovanou formu "pyramidy" výživy, kterou by mohly všechny školy využívat jednotně či vytvořit výukový projekt, který by byl zaměřen na pyramidu výživy. Teoretická část je psána formou literární rešerše. Věnuje se analýze odborných knih a jejich informací o výživových doporučeních formou "pyramidy" výživy a analýze učebnic, Rámcového vzdělávacího programu a výukových programů pro žáky základních škol vzhledem k využívání "pyramidy" výživy. Empirická část využívá metody kvantitativní i kvalitativní. Zaměřuje se na analýzu Školních vzdělávacích programů vybraných škol a v další část se věnuje zkoumání toho, jak učitelé základních škol využívají "pyramidu" výživy ve výuce a jaké mají žáci znalosti týkající se potravinové pyramidy. A dále se empirická část věnuje shrnutí výsledků práce, závěrům a doporučením. Výstupem práce je na základě výsledků výzkumného šetření navrhnout koncepci výukového projektu tak, aby z něj žáci snáze pochopili, jak pracovat s potravinovou pyramidou. KLÍČOVÁ SLOVA: pyramida výživy - výchova ke...This thesis deals with the "pyramid" nutrition that is currently mostly used in teaching in primary schools. The aim of the study is to evaluate the possibilities of didactic use model "pyramid" nutrition teaching health education in primary schools and where appropriate, propose an updated form of "pyramid" diet, which all schools could benefit from harmonized or create a tutorial project that focused on nutrition pyramid. The theoretical part is written in the form of a literature review. It deals with the analysis of books and information about dietary recommendations in the form of a "pyramid" nutrition and analyzing textbooks, Framework curriculum and educational programs for elementary school students due to the use of a "pyramid" nutrition. The empiric part uses quantitative and qualitative methods. It focuses on the analysis of school educational programs at selected schools and another part is dedicated to exploring how elementary school teachers use the "pyramid" nutrition in teaching and what students have knowledge of the food pyramid. A further empiric section devoted to a summary of the results of the work, conclusions and recommendations. The outcome of this work is based on research results suggest the concept of an educational program what makes it easier for students to...
Klíčová slova:
pyramida výživy; výchova ke zdraví; výukový projekt; základní škola; educational project; food pyramid; health education; upper primary school