Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Implementace výuky výchovy ke zdraví do školního kurikula a realizace tématu výživa v praxi druhého stupně základních škol
Original title:
Implementace výuky výchovy ke zdraví do školního kurikula a realizace tématu výživa v praxi druhého stupně základních škol
Translated title:
Implementation of health education in the school curriculum and implementation in practice of the second grade at elementary school
Authors:
Hildebrandová, Pavla ; Marádová, Eva (advisor) ; Kovaříková, Miroslava (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce s názvem Implementace výuky výchovy ke zdraví do školního kurikula a realizace tématu výživa v praxi druhého stupně základních škol nabízí v první kapitole přehled vývoje oboru Výchova ke zdraví, jeho realizaci v praxi, zdůvodnění jeho potřebnosti v současné společnosti a postoj České republiky k tomuto oboru v mezinárodním kontextu. Sumarizuje statistické údaje o současném zdravotním stavu české populace, ale i legislativu v této oblasti. Předkládá výsledky z výzkumného šetření v roce 2015 mezi řediteli základních škol ve Středočeském kraji. Ty pak porovnává s výsledky výzkumu České školní inspekce z roku 2006, které mapovalo zavádění nového oboru Výchova ke zdraví do praxe škol. Zjištěná data umožnila zhodnotit vývoj oboru Výchova ke zdraví a jeho implementaci do školních kurikul mezi léty 2006 a v 2015. Předkládá informace o změnách v postojích ředitelů škol k tomuto oboru. Podrobněji se zabývá jedním z dílčích témat výchovy ke zdraví - výživou. Výzkumným šetřením byla zjištěna nedostatečná implementace některých vybraných témat výživy do výuky druhého stupně základních škol.This Implementation of health education in the school curriculum and implementation in practice of the second grade at elementary school offers an overview of the advancements in Health Education and its application in practice. The first chapter also presents reasons for teaching. Health Education in today's society and gives the Czech Republic's attitude toward this field in an international context. It summarizes statistical data about the current state of health of the Czech population and mentions legislation regarding this field. Results of research among the directors of elementary schools in Central Bohemian region in 2015 are presented. These results are compared with the results of research made by Czech School Inspectorate in 2006, which surveyed the implementation of the Health Education in schools. The data obtained from this research enabled the evaluation of developments in the field of Health Education and its practical application in school curriculums between 2006 and 2015. It provides information about the transition in attitude of directors to this subject. This thesis also focuses one of the subtopics in Health Education - Nutrition. A research survey found, that implementation of some selected Nutrition topics in classes at the secondary level at elementary schools is insufficient.
Keywords:
Health education; implementation in practice; school curriculum; the quality of teaching; kvalita výuky; realizace v praxi; Výchova ke zdraví; školní kurikulum
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/71784