Název:
Stochastické modely v teorii spotřebitele
Překlad názvu:
Stochastic models in consumer theory
Autoři:
Vlčková, Ivona ; Kopa, Miloš (vedoucí práce) ; Dvořák, Marek (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem této bakalářské práce je stochastické rozšíření deterministických modelů se zvláštním zřetelem na hledání optima spotřebitele. První kapitola je věnována teorii užitku, jsou zde definovány základní pojmy, zabývá se vlastnostmi užitkových funkcí a indiferenčních křivek. Dále rozebírá optimum spotřebitele z pohledu mezního užitku. Jsou zde sestaveny optimalizační úlohy včetně jejich řešení a nakonec zkoumán vliv změny ceny jednotlivých statků a důchodu. Ten je popsán i prakticky vypočítán pomocí substitučního a důchodového efektu. V druhé kapitole jsou uvedené modely rozšířené na stochastické, které jsou řešeny pro náhodný důchod pomocí kvantilové funkce, pro náhodné ceny statků je zmíněn přístup s pomocí středních hodnot. Poměrná část práce je věnována teorii scénářů, jež je použita i v závěrečném příkladu.The goal of this bachelor's thesis is the stochastic extension of deterministic models with a special attention to finding the consumer's optimum. The first chapter is devoted to utility theory, defining basic notions and it also studies characteristics of utility functions and indifference curves. Futhermore, the consumer's optimum is described from the perspective of marginal utility. At the end of this chapter, optimization problems are provided, including their solutions, and finally we examine the effect of price changes of particular goods and income. This effect is described and solved via the substitution and income effect. The second chapter shows the stochastic extension of the above mentioned models. Using the quantile function, we obtain the optimum in the case of random income and we use mean values for the case of random prices. Eventually, a considerable part of this work is devoted to scenario theory, which is also used in the final example.
Klíčová slova:
optimum spotřebitele; stochastické programování; teorie spotřebitele; consumer theory; consumer's optimum; stochastic programming