Original title:
James Bond - tajný agent propagandy
Translated title:
James Bond - the secretagent of propaganda
Authors:
Hornová, Karolína ; Jirák, Jan (advisor) ; Bednařík, Petr (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce si klade za cíl prozkoumat prvky a projevy propagandy ve vybraných filmech ze série o agentu Jamesi Bondovi. Teoretická část se snaží definovat pojem propaganda především z hlediska mediálních a komunikačních studií a následně přibližuje pohledy různých autorů na způsoby a druhy šíření propagandistického persvazivního sdělení a jeho odhalení pomocí analýzy diskurzu. V práci je reflektován zejména pragmatický přístup autorů Jowetta a O'Donnellové, který je uváděn v komparaci s dalšími stěžejními přístupy. Teoretická část zároveň uvádí propagandu do kontextu doby, tedy období studené války a zmiňuje konkrétní případy jejího působení. Zároveň si práce všímá bondovek samotných, a to zejména pohledem na jejich narativ a jeho mytologickou a stereotypizující složku. V praktické části je jsou následně metodou interpretativní obsahové analýzy zkoumány filmové bondovky právě z této doby s cílem nalézt v nich popsané prvky protivýchodní propagandy, analyzovat jejich projevy a zodpovědět tak na dané výzkumné otázky.This Master's thesis focuses on elements and manifestations of propaganda in selected films from the James Bond film series. The first part defines the scope of term "propaganda" from the point of view of communication and media studies. It also describes various authors' perspectives on different types and ways of propagandist persuasive message spread and how it can be revealed using discourse analysis. The thesis reflects especially the pragmatic approach of authors Jowett and O'Donnell and is compared to other cardinal approaches. The theoretical part also puts propaganda into context of time, i. e. the Cold War, and it mentions specific cases of its impact. The thesis deals with James Bond films as such, in particular with their narrative and its mythological and stereotypization constituent. James Bond films are examined, in the practical part, using content analysis. The aim is to detect described pro-eastern propaganda elements, analyse their manifestation and answer the research questions.
Keywords:
Cold War; content analysis;; film; interpretation; James Bond; media; myth; narrative structure; persuasive communication; Propaganda; stereotype; film; interpretace; James Bond; média; mýtus; narativní struktura; obsahová analýza;; persvazivní komunikace; Propaganda; stereotyp; studená válka
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/71137