Original title:
Čtení u žáků s Aspergerovým syndromem
Translated title:
Reading in children with Asperger syndrome
Authors:
Štarková, Monika ; Kucharská, Anna (advisor) ; Sotáková, Hana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce si klade za cíl zmapování porozumění čtenému textu u žáků s Aspergerovým syndromem navštěvujících 1. stupeň základní školy. Pro šetření jsou užity tři testy, kterými jsou test naslouchání, test čtení a test čtení s vizuální podporou. Odpovědi respondentů na tyto tři typy testů jsou následně hlouběji analyzovány a také vzájemně porovnávány. Tato práce soustředí pozornost zejména na myšlenkové operace respondentů a jejich práci s informacemi na rovině explicitního a implicitního porozumění. Klíčová slova: Aspergerův syndrom, čtení, kognitivní aspekty, porozumění slyšenému, čtenářská gramotnost, čtení s vizuální podporou, porozumění čtenémuThe aim of this bachelor thesis is to explore the understanding of text by elementary school pupils with Asperger syndrome. The research is using three methods: a listening test, a reading test and a reading test with visual support. The answers for these three types of tests are then analysed and compared with each other. This thesis concentrates mainly on mental operations of the respondents and their work with information on the level of explicit and implicit understanding. Key words: Asperger syndrome, reading, cognitive aspects, listening comprehension, literacy, reading with visual support, reading comprehension
Keywords:
Asperger syndrome; cognitive aspects of reading; literacy; literacy levels; reading; reading comprehension; reading technique; Aspergerův syndrom; kognitivní aspekty čtení; porozumění čtenému; roviny čtenářské gramotnosti; technika čtení; čtenářská gramotnost; čtení
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/70305