Original title:
Komparace teorií učení se dospělých Malcolma Knowlese a Jacka Mezirowa
Translated title:
A comparison between Malcolm Knowles` and Jack Mezirow`s theories of adult learning
Authors:
Jurečka, Pavel ; Dvořáková, Miroslava (advisor) ; Šerák, Michal (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této práce je představit a porovnat teorii andragogiky Malcolma Knowlese a teorii transformativního učení Jacka Mezirowa. Obě teorie jsou ve Spojených státech velice oblíbené, ale v české literatuře se jim nevěnuje dostatečná pozornost. Srovnání probíhá na základě tří kritérií. Prvním kritériem jsou inspirační zdroje autorů teorií, druhým kritériem je pojetí vzdělavatele dospělých a třetím kritériem je pojetí učícího se. Klíčová slova Malcolm Knowles, andragogika, vzdělávání dospělých, Jack Mezirow, teorie transformativního učeníThe aim of this bachelor thesis comprise of a presentation and a comparison between Malcolm Knowles's theory of Andragogy and the Transformative learning theory of Jack Mezirow. Both theories are very popular in the USA, but there is not a sufficient attention dedicated to them in the Czech literature. The comparison is built on the basis of three criterions. The fisrt criterion includes inspirational sources of the authors, the second criterion takes into consideration the conception of the adult educator and finaly the conception of the learner constitutes the third criterion. Keywords Malcolm Knowles, Andragogy, Adult education, Jack Mezirow, Transformative learning theory
Keywords:
Adult education; Andragogy; Jack Mezirow; Malcolm Knowles; Transformative learning theory; andragogika; Jack Mezirow; Malcolm Knowles; teorie transformativního učení; vzdělávání dospělých
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/70198