Original title:
Vztah rodiny a školy na počátku školní docházky
Translated title:
Relationship of Family and School at the Beginning of School Attendance
Authors:
Farská, Michaela ; Kargerová, Jana (advisor) ; Mazáčová, Nataša (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou vztahu rodiny a školy na po átku školní docházky. V teoretické ásti p ibližuje problematiku spolupráce rodiny a školy. Jsou zde vysv tleny definice pojm rodina, škola a jejich vztah. Dále se zabývá historickými ko eny vztahu rodiny a školy, p edpoklady pro efektivní spolupráci a vymezení v kurikulárních dokumentech spole n s n kterými vzd lávacími programy a iniciativami. Výzkumná ást prezentuje smíšený výzkum, který je zam en na konkrétní úrove spolupráce mezi rodinou a školou na po átku školní docházky na b žné základní škole, která je ozna ena zna kou Rodi e vítáni. Evalua ním nástrojem je upravená Anketa pro rodi e, jejíž výsledky byly podkladem pro rozhovor s editelem školy. Dopl ujícím výzkumem zjiš uje názory u itelek na spolupráci rodi a školy o ima rodi . Výsledky výzkumu potvrdily, že spolupráce na za átku školní docházky mezi rodinou a školou na této konkrétní škole je na velmi dobré úrovni. Rodi e pozitivn hodnotí p ístup školy k rodi m, který je partnerský a tak pln napl uje kritéria zna ky Rodi e vítáni. Z výsledk výzkumu lze získat inspiraci pro zlepšení vztahu rodiny a školy, nap . úpravu interiéru školy i úpravy webových stránek. Údaje z výzkumu jsou prezentovány v písemné i grafické podob a jsou interpretovány s ohledem na odborné poznatky v...This thesis deals with the relationship between family and school at the beginning of primary school. The theoretical part defines the matters of the cooperation between family and school, it explains terms like family, school and the relationship between them. Next it deals with historical roots of the relationship, conditions for the effective cooperation between family and school and specifications in curriculum together with some educational plans and initiatives. The practical parts presents varied research which is focused on the concrete level of the cooperation between family and school at the beginning of primary school and which is marked by the sign Parents are welcome. The evaluative instrument is Survey for parents, results of it create the base for the interview with the head teacher of the school. Complementary research finds the opinions of the teachers in the matter of the cooperation between family and school. The results of the research proved that the quality of the cooperation between the family and school at this grammar school is at high level. Parents evaluate the attitude of this school positively and they claim there is partnership between them and the school, which fulfill the standard of the sign Parents are welcome. The research also proved it is possible to get...
Keywords:
communication; cooperation; parents; parents are welcome; school; komunikace; rodiče; Rodiče vítáni; spolupráce; škola
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/69135