Název:
Průzkumy veřejného mínění v českém mediálním prostoru
Překlad názvu:
Making use of opinion polls in Czech media
Autoři:
Uhlíř, Filip ; Šmíd, Milan (vedoucí práce) ; Moravec, Václav (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] (abstrakt) Práce se zabývá především informováním médií o předvolebních výzkumech veřejného mínění. Definuje základní používané typy výzkumů a rozdíly mezi nimi. Dále definuje nejčastější chyby v interpretaci a výkladu výzkumů, které můžou vzniknout při nesprávném chápání zkoumaných čísel. Tyto chyby vyplývají zejména z neznalosti odborné terminologie a metod šetření. Hlavní náplní práce je potom monitoring médií pomocí principů kvalitativní a kvantitativní obsahové analýzy. Vybranými médii jsou největší české tištěné deníky: Právo, Mladá fronta DNES a Hospodářské noviny. Sledovaným časovým úsekem bylo období od 1. září do 21. října 2013. Toto období je zajímavé především tím, že jde o dva měsíce před volbami do Poslanecké sněmovny parlamentu ČR. V části věnované kvalitativní obsahové analýze jsou odhaleny interpretační výkladové chyby v nalezených článcích. V části věnované kvantitativní analýze jsou sumarizovány závěry z analýzy kvalitativní. Zkoumalo se zde, jak atraktivní je agenda předvolebních výzkumů pro každé sledované médium a jak pečlivě k ní přistupují. Následuje srovnání volebních modelů výzkumných agentur se skutečnými výsledky voleb a zamyšlení nad úlohou předvolebních výzkumů v mediálním prostoru.The main subject of this work is informing of media about public opinion polls concerning politics. It defines main types of polls and differences between them. It also defines the most common mistakes in the interpretation of these polls. These mistakes are caused by the lack of knowledge about special sociologic methods and terms. The main cause is monitoring media. These work uses quantitative and qualitative analysis. The chosen media are daily titles Právo, Mladá fronta DNES and Hospodářské noviny. The monitored period is from the 1st September to the 21st October of 2013. This period covers two months before Chamber of Deputies elections. The qualitative analysis deals with mistakes in concrete articles. The quantitative analysis reveals main trends. The last part deals with the role of polls in media and their ability to predict results.
Klíčová slova:
média; preference; prognóza; veřejné mínění; volby; výzkum; elections; media; poll; preference; prognosis; public opinion