Hlavní stránka > Vysokoškolské kvalifikační práce > Rigorózní práce > Komparativní analýza jazykové a komunikační kompetence v psaných komunikátech u studentů 4. ročníku SŠ. Hodnocení maturitních slohových prací ve vztahu k jejich jazykové úrovni
Název:
Komparativní analýza jazykové a komunikační kompetence v psaných komunikátech u studentů 4. ročníku SŠ. Hodnocení maturitních slohových prací ve vztahu k jejich jazykové úrovni
Překlad názvu:
Comparative analysis of language and communication skills in written communiqué by students from the 4th year of high school. Language level based assessment of stylistic writings
Autoři:
Holubová, Petra ; Chejnová, Pavla (oponent) ; Štěpáník, Stanislav (oponent) Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Rigorózní práce se zabývá analýzou jazykové a komunikační kompetence v psaných komunikátech, které vznikly jako práce maturitní na jaře 2014. Vzorek analyzovaných slohových prací pochází od studentů z víceletého, čtyřletého gymnázia, odborné školy a středního odborného učiliště s nástavbovým studiem. V teoretické části práce je vymezen vztah mezi komunikační a jakovou kompetencí a taktéž principy jejich osvojování v rámci komunikační výchovy na středních školách. Dále se práce zabývá nastavením kritérií a způsobem hodnocení písemné části státní maturitní zkoušky. Výzkumná část práce představuje komparativní analýzu autentických komunikátů, jež je zacílena nejen na úroveň obou výše uvedených kompetencí, ale také na posouzení objektivity hodnocení písemných prací, které vypracovali vyučující na konkrétních školách. Součástí textu jsou výňatky z analyzovaných komunikátů, citace z odborné literatury, grafy, tabulky a také přílohy v podobě certifikátu hodnotitele písemné práce z českého jazyka a bodové škály, dle které jsou písemné komunikáty hodnotiteli bonifikovány. Klíčová slova Komunikační kompetence Jazyková kompetence Komunikační výchova Státní maturitní zkouška Písemný komunikát Hodnocení slohových pracíThis rigorous paper deals with analysis of language and communication competence in written messages created in 2014. The analyzed sample comes from students attending grammar school, grammar school for 11-19 year old students, secondary technical school and secondary vocational school extension study. The theoretical part defines the communication and language competences, as well as the principles of their acquiring in the structure of communicative strategies during secondary education. This paper's further aim is to deal with the writing part of the leaving examination criteria and assessment. The second part introduces comparative analysis of authentic texts aimed at the level of those two competences mentioned above and at objectivity of the writing assessments made by teachers at particular schools. Samples of analysed texts, specialized literature quotations, diagrams, charts and an appendix are part of this work. The certificate from the Czech language writing evaluator and a point scale for writing assessments are enclosed, too. Key words Communication competence Language competence Communication education State leaving exam Written message Stylistic writing assessment
Klíčová slova:
hodnocení slohových prací; jazyková kompetence; Komunikační kompetence; komunikační výchova; písemný komunikát; státní maturitní zkouška; Communication competence; communication education; language competence; state leaving exam; stylistic writing assessment; written message