Original title:
Slovní zásoba u dětí mladšího školního věku se specificky narušeným vývojem řeči
Translated title:
Vocabulary of early primary school age children with specific language impairment
Authors:
Pilská, Helena ; Šumníková, Pavlína (referee) ; Květoňová, Lea (referee) Document type: Rigorous theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předkládaná práce se zabývá slovní zásobou, tedy lexikálně - sémantickou jazykovou rovinou, a to u dětí mladšího školního věku se specificky narušeným vývojem řeči. Zaměřuje se na aktivní i pasivní slovní zásobu. V první části rigorózní práce je nastíněn teoretický základ. Kapitoly zaměřující se na samotné šetření popisují testování pomocí výkonového nestandardizovaného testu inspirovaného diagnostickým testem The Comprehensive Receptive and Expressive Vocabulary Test - Second Edition (CREVT - 2). Tento test určený k hodnocení slovní zásoby je standardizovaný pro populaci Spojených států amerických. Testování bylo prováděno u respondentů se specificky narušeným vývojem řeči a pro porovnání u stejně velké kontrolní skupiny dětí stejného věku bez diagnostikovaného vývojového opoždění řeči. Klíčová slova: mladší školní věk, specificky narušený vývoj řeči, aktivní slovní zásoba, pasivní slovní zásobaThis Thesis deals with the vocabulary i.e. lexical - semantic levels of language of the young school age children with the specific language impairment. It focuses both on the receptive and expressive vocabulary. The first part of the Thesis outlines the theoretical basis. The chapters focused on the research itself describe the testing with the help of the performance nonstandardised test inspired by the diagnostic test The Comprehensive Receptive and Expressive Vocabulary Test - Second Edition (CREVT - 2) designed for the vocabulary evaluation, standardised for the population of the United States of America. The testing was conducted among the respondents with the specific language impairment and in order to compare with the same size control group of children of the same age without a diagnosed language impairment. Key words: early primary school age, specific language impairment, expressive vocabulary, receptive vocabulary
Keywords:
early primary school age; expressive vocabulary; receptive vocabulary; specific language impairment; aktivní slovní zásoba; mladší školní věk; pasivní slovní zásoba; specificky narušený vývoj řeči
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/68598