Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Mediální obraz Ruské federace ve zpravodajství ČTK v komparaci se zpravodajstvím korespondenta ČT v první polovině roku 2012
Original title:
Mediální obraz Ruské federace ve zpravodajství ČTK v komparaci se zpravodajstvím korespondenta ČT v první polovině roku 2012
Translated title:
A media picture of the Russian federation made by ČTK and its comparison with ČT reporter's news in the first half of 2012
Authors:
Šafář, Vojtěch ; Trunečková, Ludmila (advisor) ; Lokšík, Martin (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce analyzuje mediální obraz Ruské federace prezentovaný dvěma českými médii veřejné služby, konkrétně Českou tiskovou kanceláří a Českou televizí. Pojem mediální obraz je nejprve zasazen do širšího konceptuálního rámce teorie mediálních studií. Jsou představeny hlavní subjekty výzkumu, tedy ČTK, ČT a Ruská federace. Zvláštní důraz je při tom kladen na význam zahraničního zpravodajství a na specifika práce zahraničních zpravodajů v Moskvě. Analytická část pak popisuje výzkum mediální produkce vybraných médií týkající se Ruska. Hlavní výzkumnou metodou je kvantitativní obsahová analýza. Práce odpovídá na otázky, jak velký je podíl zpravodajství z Ruska v hlavní zpravodajské relaci ČT, Událostech, jaká je tematická agenda příspěvků tamtéž a ve všeobecném textovém zpravodajství ČTK v českém jazyce; jak se od sebe obě média v dané oblasti a v daném období lišila a jak se od nich lišila práce zahraničních zpravodajů.Objective of this paper is to analyse the media picture of the Russian Federation as it was presented in the two Czech public media - Czech press agency and Czech television. The notion of media picture is brought into wider perspective of current media theory. The main subjects - the two media and Russia - are presented. Special emphasis is taken while challenging the significance of foreign news as a whole, and in particular, and also describing the specific features of the work of foreign correspondents in Moscow. Analytic part of the work deals with setting a proper research of media content involving Russia. The four stage quantitative content analysis tries to discover the volume of foreign news from Russia presented by the media chosen in the first half of 2012; topical, agentive, tone and source agenda of Czech television and Czech press agency concerning Russia; topical, agentive, tone and source agenda of both the two foreign correspondents seated in Moscow at the time; comparison of the diverse outcome of each medium.
Keywords:
Czech press agency; Czech television; Foreign correspondent; Foreign news; Russia; Rusko; Zahraniční zpravodaj; Zahraniční zpravodajství; Česká televize; Česká tisková kancelář
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/68587