Název:
Strukturované drama o Ctiradovi a Šárce jako cesta k pochopení výrazových prostředků symfonické básně
Překlad názvu:
Structured drama about Ctirad and Sarka as the way for understanding the symfonic poem
Autoři:
Klasová, Ráchel ; Svobodová, Radmila (vedoucí práce) ; Marušák, Radek (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá využitím metody strukturovaného dramatu pro přiblížení obsahu symfonické básně žákům 1. stupně ZŠ. V teoretické části jsou shrnuty argumenty z odborné literatury pro propojení obou uměleckých oborů - hudebního a dramatického. Jsou popsána teoretická východiska propojování oborů z hlediska mezipředmětových vztahů, činnostní podstaty a blízkosti zmíněných oborů. Dále je analyzován hudební obsah. Práce také popisuje použitou metodu, zvláště její cíle, techniky a využívané náměty na 1. stupni ZŠ. Praktická část popisuje výchozí hypotézy, metodologii, přípravu, průběh a výsledky experimentu na 1. stupni ZŠ. Jeho těžištěm je porovnání porozumění obsahu symfonické básně Šárka B. Smetany u dětí, které s ním byly seznámeny skrze vytvořené strukturované drama a těmi, kteří s ním byly obeznámeny pouze slovně. Klíčová slova Strukturované drama, pověst o Ctiradovi a Šárce, symfonická báseň, B. Smetana, realizace, porozumění, I. stupeň ZŠ, mezipředmětové vztahy, poslech.The thesis examines the usage of the method of structured drama in explaining the content of a classical piece of music to pupils on Primary school. In the theoretical part, the arguments which support the combination of artistic domains - Music and Drama - from literacy sources are summarised. The connection is described from the point of view of cross- curricular relations, the activity basis of these domains and the similarities between them. The musical content is also analysed. The thesis focuses also on the used method, especially its goals, techniques and topics used on the Primary school. The research section describes hypothesis, methodology, preparation, realization and the results of an experiment, on several Primary schools. Experimental groups where introduced to the content of the B. Smetana's symphonic poem Šárka by structured drama. Control groups were familiarized with it only by reading and verbal explaining. The focus of the experiment was to compare the understanding of the content between these groups. Key words Structured drama, tale about Ctirad and Sarka, symphonic poem, B. Smetana, understanding, realization, Primary school, cross-curricular relations, listening.
Klíčová slova:
B. Smetana; I. stupeň ZŠ; mezipředmětové vztahy; porozumění; poslech; pověst o Ctiradovi a Šárce; realizace; Strukturované drama; symfonická báseň; B. Smetana; cross-curricular relations; listening; Primary school; realization; Structured drama; symphonic poem; tale about Ctirad and Sarka; understanding