Název:
Etiketa v prostředí sociálních sítí
Překlad názvu:
Social media etiquette
Autoři:
Stehlíková, Jana ; Klabíková Rábová, Tereza (vedoucí práce) ; Šťastná, Lucie (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce řeší téma etikety v prostředí sociálních sítí, které představují oblast síťových médií. První část práce definuje téma etikety v historickém kontextu a specifikuje další přidružené pojmy, jako je slušnost a zdvořilost. V druhé části jsou analyzovány dokumenty, které se zabývají tzv. netiketou - etiketou na síti. Třetí část se věnuje etiketě v prostředí sociálních sítí (SNS). Práce podrobuje analýze sociální sítě Facebook, Twitter a LinkedIn a jejich oficiální pravidla, která se týkají vhodného uživatelského chování. Mimo to jsou v práci nahlížena i pravidla neoficiální, která vytváří především uživatelé, nadšenci, blogeři a novináři. V závěrečné části je přiblíženo několik fenoménů, které se etikety v prostředí SNS významně dotýkají. V práci bylo zjištěno, že určitá pravidla, jak se vhodně chovat v prostředí sociálních sítí, se na různých místech opakují. Dalším zjištěním je, že oficiální pravidla etikety v rámci jednotlivých sociálních sítí nejsou jednotně formulována. Významnou roli ve vytváření pravidel, rad a doporučení však hraje uživatelská základna těchto sociálních sítí.The thesis deals with the etiquette within social media and social network sites as a part of network media. First section focuses on the phenomenon of etiquette in historical context and deals with associated terms such as courtesy and politeness. Second part deals with documents concerning so called netiquette - network etiquette. Finally the third part focuses on the etiquette within social network sites (SNS). The paper analyses three SNS - Facebook, Twitter and LinkedIn and their official rules concerning appropriate user behaviour. Furthermore there are also unofficial rules created by users, enthusiasts, bloggers and journalists defined in the paper. Last part focuses on some phenomena that are significantly related to the topic of social media etiquette. The finding of the thesis shows that there are certain SNS etiquette rules and suggestions that are repetitive. It was also discovered that there is lack of uniform official etiquette rules within the SNS whereas the membership of users plays an important role in shaping those rules, advice and suggestions.
Klíčová slova:
Etiketa; Facebook; Internet; LinkedIn; netiketa; online media; SNS; sociální sítě; síťová media; Twitter; zdvořilost; courtesy; Etiquette; Facebook; Internet; LinkedIn; netiquette; network media; online media; SNS; social media; social network sites; Twitter