Original title:
Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT) v pojetí výuky začínajícího učitele na prvním stupni ZŠ
Translated title:
Program of Reading and Writing for Critical Thinking (RWCT) in the approach to teaching beginning teachers in the primary school
Authors:
Stupková, Petra ; Tomková, Anna (advisor) ; Kargerová, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se snaží reflektovat fázi profesního startu učitele 1. stupně základní školy. Zabývá se pedagogickými činnostmi a odpovědností učitele primární školy a profesní podporou, kterou mohou být například: pracovní prostředí, uvádějící pedagog, jasně stanovené požadavky profesní kvality učitele nebo profilace začínajícího učitele na určitý vzdělávací program, další vzdělávání učitelů v něm. Jedním z takových programů je inovativní program Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT). Cílem diplomové práce je přinést zjištění, s jakými potížemi se potýkají současní začínající pedagogové, co jim pomáhá je překonat, jakou mírou zapojují RWCT do vlastního pojetí výuky a především zjistit, jaký vliv má kvalita znalostí principů a metod programu RWCT na pojetí výuky, práci a profesionalizaci učitele. Klíčová slova: začínající učitel, podpora začínajících učitelů, kvalita učitele, pojetí výuky, vzdělávací program RWCT, učitel v RWCT, profesionalizace učitele.This thesis aims to reflect the stage of professionalteachers start first grade of primary school. It deals with pedagogical activities and responsibilities of primary school teachers and professional support you as a teacher stating clearly set out to professional qualities of a teacher or profilig on a new teacher education program teacher training in it. One of them is an innovative program Reading and Writing for Critical Thinking (RWCT). The aim of my thesis is the finding of such problems facing today's beginning teachers, helps them to overcome what level of involvement in RWCT own approach to teaching, the influence of the quality of knowledge of the principles and methods of the program RWCT in conception of educationon, on job and The professionalization of teacher. Keywords: Beginning teacher, support for beginning teachers, the quality of teachers, teaching approaches, educational program RWCT, RWCT teacher, teacher professionalization.
Keywords:
beginning teacher; educational program RWCT; RWCT teacher; support for beginning teachers; teacher professionalization; teaching approaches; the quality of teachers; kvalita učitele; podpora začínajících učitelů; pojetí výuky; profesionalizace učitele; učitel v RWCT; vzdělávací program RWCT; začínající učitel
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/68097