Original title:
Harry Potter: Sociální kritika
Translated title:
Harry Potter: A Social critique
Authors:
Nováková, Petra ; Nováková, Soňa (advisor) ; Clark, Colin Steele (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] Harry Potter: A Social Critique The aim of this thesis is to offer an analysis of J.K. Rowling's fantasy novels, the Harry Potter series, as a work of social criticism. The striking contrast between the two diametrically opposed fictional worlds, the wizarding world in which the governing principle is magic and its muggle (a term denoting non-magical or status) counterpart defined mainly by the lack of magic, enables Rowling to present and explore various social issues: racial bigotry, social stratification, prejudice, corruption, child welfare, moral questions, misuse of power, civil conflicts, national bias, slavery, terrorism and gender issues. The two coexisting cultures constructed in her novels are reflected in language, customs and values. The complexity of Rowling's work allows her to gradually move towards bigger issues, at first revolving mainly around the main character, Harry Potter, and later involving both, the wizarding and muggle world as a whole. In other words, what starts out as a children's story of childhood changes its course towards a critique of greater social injustices as the characters grow up, a clear bildungsroman in which additional themes are developed apart from the basic struggle between good and evil. Attention will also be paid as to how Rowling's novels are influenced by...Harry Potter: Sociální Kritika Cílem této práce je předložit analýzu řady fantasy románů Harry Potter od autorky J.K. Rowlingové jako díla sociální kritiky. Výrazný rozdíl mezi dvěma diametrálně odlišnými fiktivními světy, kouzelnickým světem, v němž je řídícím principem magie, a jeho mudlovským protějšekem (termín označující ne-kouzelnický status) definovaný především nepřítomností magie, umožňuje Rowlingové ukázat a prozkoumat rozličné sociální otázky: rasové předsudky, sociální stratifikace, korupce, sociální zabezpečení dítěte, morální otázky, zneužívání moci, občanské konflikty, národní podjatost, otroctví, terorismus a genderová problematika. Tyto dvě souběžně existující kultury, jsou v jejích románech reflektovány v jazyce, tradicích a hodnotách. Komplexnost jejího díla dovoluje Rowlingové se postupně přesunout od jednodušších ke složitějším sociálním problémům. Zpočátku se autorka soustředí na záležitosti týkající se hlavního hrdiny příběhu, Harryho Pottera, a později se zabývá kouzelnickým a mudlovským světem jako celkem. Jinými slovy, to, co začíná jako dětský příběh, se záhy změní v kritiku sociálních nespravedlností, a s tím, jak postavy dospívají, v tzv. bildungsroman (vývojový román), díky čemuž lze rozvíjet, kromě základního motivu souboje dobra a zla, i další náměty. Pozornost bude věnována...
Keywords:
culture; culture shock; fantasy; gender; gothic; Harry Potter; J.K. Rowling; magic; mythology; prejudice; racism; social conflict; social criticism; social realism; supremacism; Victoriana; fantasy; gender; gotika; Harry Potter; J.K. Rowling; kultura; kulturní šok; magie; mytologie; předsudky; rasismus; sociální konflikt; sociální kritika; sociální realismus; supremacismus; viktoriánství
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/67875