Original title:
Výuka cizích jazyků a proces přípravy učitelů cizích jazyků v období 1990-2012
Translated title:
The teaching of foreign languages and the process of preparation of teachers of foreign languages in the period 1990-2012
Authors:
Čermáková, Helena ; Váňová, Růžena (advisor) ; Kasíková, Hana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce je zaměřena na změny ve výuce cizích jazyků a na nové požadavky na vzdělávání a přípravu učitelů cizích jazyků po roce 1989 včetně krátkého přehledu historie výuky cizích jazyků a vývoje přípravy učitelů. Sleduje změny v oblasti cílů výuky, změny vztahů učitele a žáka, změny užívaných metod práce. Zabývá se novým přístupem k výběru a využití učebních materiálů a zařazením nových technologií do výuky. Pojednává o zavedení Společného evropského referenčního rámce jazyků a Evropského jazykového portfolia. Práce předkládá formou rozhovoru i osobní zkušenosti vyučujících cizích jazyků s výukou a s možnými cestami k dosažení požadované kvalifikace.This work focuses on changes in teaching foreign languages and on new requirements for education and training of foreign language teachers after 1989, including a brief survey of the history of foreign language teaching and the development of teacher training. It observes changes in the area of learning objectives, changes in the teacher - pupil relationship, changes in work methods. It deals with a new approach to the selection and use of teaching materials and the inclusion of new technologies in teaching. It discusses the implementation of both the Common European Framework of Reference for Languages and the European Language Portfolio. The work presents in the form of interviews also personal experience with teaching foreign languages and possible ways to achieve the required qualification.
Keywords:
educational development programs; educational legislation; educational policy; English; foreign language; French; German; professional education; Teacher; teaching practice; teaching qualification; anglický jazyk; aprobace; cizí jazyk; francouzský jazyk; německý jazyk; pedagogická praxe; profesní příprava; programy rozvoje vzdělávání; Učitel; vzdělávací politika; školská legislativa
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/67533