Název:
Pěstounská rodina z hlediska biologických dětí
Překlad názvu:
Foster family in view of biological children
Autoři:
Havlíčková, Tereza Noemi ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Šturma, Jaroslav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá tématem dlouhodobé pěstounské péče, konkrétně pak zkušeností biologických dětí z pěstounských rodin. Podává přehled o fungování náhradní rodinné péče v ČR a specifikách pěstounských rodin. Popisuje, jak vlastní děti pěstounských rodičů prožívají období před příchodem dítěte do rodiny, jaké jsou jejich pocity a reakce po příchodu pěstounských sourozenců, jak se změní jejich role v rodině, jak se utvářejí jejich vztahy a jak zpětně vnímají rozhodnutí svých rodičů. Na teoretickou část navazuje část empirická, která se skládá z kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Výsledky kvantitativního výzkumu mapují prožívaní biologických děti a vytváří základní představu o situaci v pěstounských rodinách. Závěry kvalitativního výzkumu jsou pak doplněním kvantitativní části a umožňují udělat si lepší představu o životě v pěstounských rodinách. Práce by měla být přínosem pro žadatele o pěstounskou péči, jejich děti a odborníky, kteří s pěstounskými rodinami pracují. Klíčová slova náhradní rodinná péče, pěstounská péče, pěstounská rodina, biologické dítě, přijaté děti, příprava pěstounů, sourozenciThe diploma thesis is concerned with the long-term foster care; particularly with the experience of foster carer's own children. It provides knowledge of the alternative care system in the Czech Republic and the particularities of foster families. It describes how own children of foster carers experience the period of time before their foster sibling's arrival, what are their feelings and reactions after the arrival, how their positions in the family change, how their relationships are formed and how they perceive their parent's decision retrospectively. The theoretical part is followed by empirical part which is composed of quantitative and qualitative research. The results of quantitative research introduce the experience of biological children and create a basic idea of the situations in foster families. The conclusions of the qualitative research are then an addition of the quantitative part and help to a better imagination of the life in foster families. This thesis should contribute to foster care applicants, their children and specialists who work with foster families. Key words alternative family care, foster care, foster family, biological child, foster children, foster carers training, siblings
Klíčová slova:
biologické dítě; náhradní rodinná péče; pěstounská péče; pěstounská rodina; přijaté děti; příprava pěstounů; sourozenci; alternative family care; biological child; foster care; foster carer training,siblings; foster children; foster family