Název:
Specializovaná pracoviště pro děti s ústavní výchovou
Překlad názvu:
Special medical care for children in institutional care
Autoři:
Slavíková, Dagmar ; Šotolová, Eva (vedoucí práce) ; Mottlová, Jana (oponent) ; Bajcura, Lubomír (oponent) Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy mohou být umístěny i děti, které mají dětským psychiatrem diagnostikováno psychiatrické onemocnění. Hlavní myšlenkou k sepsání této práce bylo reflektování progresivních prvků podílejících se na procesu socializace a zároveň prvků, které tento proces u dívek v konkrétním dětském domově se školou zpomalují. Rodina, autorita, agrese a komunikace byly hlavní oblasti, ze kterých bylo vycházeno při kladení výzkumných otázek. Zároveň byly blíže konkretizovány jednotlivé pracovní pozice, které se přímo podílely na výchovně léčebném režimu daného zařízení. Vše se promítalo do procesu, kterým dané dívky v průběhu pobytu procházely. V rámci výzkumu byla kvalitativním způsobem zpracována anamnestická data dívek a záznamy způsobu práce, které byly využity k reflektování oblastí a práci s dívkami. Předkládaná práce ukazuje odlišný způsob uvažování o pedagogickém procesu a pedagogických kompetencích v rámci školského zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Důraz je dán na kooperaci v rámci celého pracovního týmu. Na základě závěrů práce je doporučeno zpracovat metodiku pro práci s psychiatricky nemocnými dětmi ve školských zařízeních. Klíčová slova Dítě Dívky Psychiatrická diagnóza Školské zařízení Ústavní a ochranná výchova Pedagogický proces...Mentally ill children could be placed in institutional care. The main idea for writing this work was to reflect progressive or negative elements involved in the process of socialization of girls in particular children's home. A family, an authority, an aggression and a communication were the main areas for research questions. Also was concretized individual positions of staff in the educational and therapeutic mode of the children's home. The anamnestic data and ways of working were processed by qualitative way. The present work shows a different way of thinking about the teaching process and pedagogic competences in the context of institutional care. Emphasis is put on cooperation within the whole team. Based on the conclusions of this work is recommended to prepare a methodology for working with psychiatrically ill children in institutional care. Keywords child girls psychiatric diagnosis school equipment Institutional and protective care educational process pedagogical competences
Klíčová slova:
Dítě Dívky Psychiatrická diagnóza Školské zařízení Ústavní a ochranná výchova Pedagogický proces Pedagogické kompetence; child girls psychiatric diagnosis school equipment Institutional and protective care educational process pedagogical competences