Název:
Studenti učitelství s poruchou učení
Překlad názvu:
Students of teaching with learning disabilities
Autoři:
Pejchalová, Michaela ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Špačková, Klára (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] česky Diplomová práce se zabývá studenty učitelství se specifickou poruchou učení. Jejím cílem je zmapovat vysokoškolské studium a pedagogickou praxi těchto osob. Výzkum je doplněn o zjištění názoru veřejnosti na učitele s poruchou učení. Práce je konstruována jako empirický výzkum kvalitativního rázu, doplněný o kvantitativní údaje. Data byla získána pomocí polostrukturovaných rozhovorů se studenty učitelských oborů se specifickou poruchou učení a dotazníkového šetření mezi veřejností. Poté byla analyzována (kvalitativně i kvantitativně) a interpretována. Následně byla provedena komparace s odbornou literaturou. Samotný text práce má tři hlavní části. Teoretická východiska pocházejí převážně ze zahraniční literatury o osobách s dyslexií na vysoké škole a v zaměstnání. Druhá část práce popisuje metodologii výzkumu a analýzu dat. Výsledkem práce jsou témata, která vystihují studenta učitelství se specifickou poruchou učení, a zjištěné názory veřejnosti. Třetí část práce, diskuze, pak přináší shrnutí a propojení odborné literatury se závěry empirického výzkumu. Přínosem studie je vytvoření konceptu toho, kdo je to student učitelství se specifickou poruchou učení. Druhým ziskem je odhalení slabých míst v přístupu k budoucím učitelům s touto poruchou a navržení možností na zkvalitnění odborné péče....in English The thesis focuses on trainee teachers with specific learning disabilities. Its aim is to map their university study and teaching practice. The research part is supplemented with a short survey showing public opinion on teachers with learning disabilities. The thesis is based on empirical research of qualitative nature with quantitative information. Data were obtained from semi structured interviews with students of teaching with specific learning disabilities and from the questionnaire conducted which the public. Another analysis (qualitative and quantitative) and an interpretation of the data followed. All the findings were then compared with the data fixed in literature. The written work consists of three major parts. The theoretical part is predominantly based on abroad scientific sources of information about people with dyslexia studying at a university and employed. The second part of the thesis describes the methodology of the research and the analysis of the data. The two most important results of the research are represented by a number of features which describe a trainee teacher with specific learning disabilities, and the public opinion on such a person. The third part of the thesis discusses and summarizes similarities and differences of the research and a relevant...
Klíčová slova:
podpora; specifické poruchy učení; student vysoké školy; učitelství; learning disabilities; support; teaching; university student