Název:
Studená válka jako námět pro integrovanou tématickou výuku v dějepise na gymnáziu
Překlad názvu:
Conceptual Integrated Approach to Teaching about Cold War at the Upper-secondary School
Autoři:
Manderlová, Eva ; Havlůjová, Hana (vedoucí práce) ; Parkan, František (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce s názvem Studená válka jako námět pro integrovanou tematickou výuku v dějepise na gymnáziu předkládá téma studené války jako námět pro konkrétní projekt realizovaný v osmi hodinách dějepisu na vybraném pražském gymnáziu. Práce se skládá z části teoretické a praktické. Teoretická část je souhrnem dostupných informací z odborné literatury. V této části diplomové práce je blíže a podrobně představen koncept integrované tematické výuky vycházející z poznatků o fungování lidského mozku (mozkově kompatibilní vzdělávání), dále jsou představena teoretická východiska a metoda, jejíž formou byl námět řešen. V praktické části práce je popsáno zajišťování podkladů (popis situace, problém, podmínky, průběh projektu), popsána je také analýza a interpretace podkladů. Dále jsou zde konstatovány výsledky, zmíněny problémy a nedostatky projektu. Praktická část diplomové práce je doplněna o využití projektu - nástin dalšího možného směru vyučování dle integrované tematické výuky.The thesis titled A Conceptual Integrated Approach to Teaching about the Cold War at the Upper-secondary School presents the topic of the Cold War as a subject matter for an educational project implemented into History lessons at a selected Prague upper-secondary school. The thesis consists of a theoretical and a practical part. The theoretical part is a summary of the information available in scholarly literature. It contains a detailed presentation of integrated thematic teaching which is based on understanding of the human brain operation (brain- compatible teaching). Furthermore, theoretical starting point is introduced as well as the method used to present the topic. The practical part explores how background material was collected (description of situation, problem, conditions, and development of project). It also presents the analysis and interpreting of background material. Next, the results of the project are stated, together with its problems and imperfections. The practical part is supplemented with the application of the project. It outlines other ways integrated thematic teaching can be used in education.
Klíčová slova:
dějepis; integrovaná tématická výuka; studená válka; Cold War; conceptual integrated approach; history teaching