Název:
Souběžný rozvoj výtvarné a jazykové představivosti
Překlad názvu:
Synergy of language and visual imagination
Autoři:
Hrkalová, Martina ; Kafková, Helena (vedoucí práce) ; Novotná, Magdalena (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce má podobu kvalitativní akční průzkumné sondy a zkoumá konkrétní aspekty práce vybraných žáků s SPU při interdisciplinárním propojení výtvarné a jazykové výchovy, a to při důrazu na plnění dílčích cílů rovnoměrně v obou oblastech. Výsledky bádání, které probíhalo formou pozorování a polostandardizovaných rozhovorů se žáky a učiteli, jsou analyzovány a krystalizují v konkrétní návrhy pro zefektivnění dílčích aspektů této metody pro ještě větší efektivitu dílčích kroků při osvojování nových znalostí u žáků s SPU. V teoretické části představuji edukační metody synergického rozvíjení výtvarné a jazykové představivosti. Je to především metoda CLIL (Content and Language Integrated Learning), která reprezentuje inovativní tendence integrace Angličtiny a dalšího nejazykového předmětu (v tomto případě VV), a multisenzoriální přístup. Dále specifikuji stěžejní principy edukačního procesu při interdisciplinárním propojení výtvarné výchovy a anglického jazyka u žáků s SPU, jako je Gardnerova teorie mnohočetné inteligence, respektování individuálních učebních stylů žáků se zaměřením na multimodální vyučování a principy Hejného metody aplikovatelné na model integrovaného vyučování VV a AJ. Dále charakterizuji specifika konkrétních SPU a zásady při práci se žáky s těmito poruchami. V závěru...This thesis takes the form of qualitative action probe and examines specific aspects of the work of selected pupils with SLD in interdisciplinary linking of art and language education with an emphasis on reaching goals evenly in both areas. The results of the research, which was carried out by observation and semi-structured interviews with pupils and teachers, are analyzed and crystallize into concrete suggestions of streamlining individual aspects of this method for even greater efficiency of separate steps in learning new skills to students with learning disabilities. In the theoretical part I introduce educational methods of synergic development of visual and linguistic imagination. It is primarily CLIL (Content and Language Integrated Learning), which represents an innovative tendencies in integrating English and another non-language subject (in this case Art) and a multisensory approach. I also specify the fundamental principles of the educational process in an interdisciplinary connections of art and English for pupils with learning disabilities, such as Gardner's theory of multiple intelligences, respecting individual learning styles of students, focusing on multimodal teaching principles and methods applicable to Hejný model of inclusive education of Art and English. I also describe the...
Klíčová slova:
mezipředmětová integrace; osvojování cizího jazyka; první stupeň ZŠ; případová studie; speciální poruchy učení; Výtvarná výchova; case study; first grade of elementary school; Second Language Acquisition; special educational needs; subject integration; Visual Arts Education