Original title:
Současné chápání posvátna a rituálů
Translated title:
Current understanding of the sacredness and rituals
Authors:
Ehlenová, Petra ; Dvořáková, Markéta (advisor) ; Kubišová, Zuzana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zaměřuje především na chápání pojmu posvátna a význam rituálů v současné rodině. Ukazuje, jak je posvátno chápáno žáky na druhém stupni ZŠ v porovnání se studenty SŠ a jakou roli má v jejich současném i budoucím životě. Autorka zpracovává teoretickou část na základě odborné literatury i část praktickou vycházející z dotazníků rozdaných studentům základních i středních škol. Cílem práce je zpracovat téma posvátno z různých hledisek a porovnat jednotlivé přístupy a názory žáků k tomuto tématu. Výsledkem práce je podrobný přehled témat školních osnov v uvedených ročnících, v rámci kterých lze o posvátnu vyučovat. Autorka bude respektovat zásady odborné práce a pravidelně konzultovat s vedoucím práce.The work focuses on understanding the concept of the sacredness and the importance of rituals in contemporary family. It shows how the sacredness is understood by pupils at primary school compared to high school students and what the role of sacredness in their current and future lives is. The author handles the theoretical part on the basis of literature and a practical part is based on questionnaires distributed to students of primary and secondary schools. The aim is to handle the sacred topic from different perspectives and compare different approaches and opinions of students at this topic. The result is a detailed overview of the topics in the curriculum within it is possible to teach the sacred topics in those classes. The author will respect the principles of professional work and regularly consult with the supervisor.
Keywords:
family; holidays; home; religion; rituals; Sacredness; domov; náboženství; Posvátno; rituály; rodina; svátky
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/66247