Original title:
Formy a postupy realizace vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením
Translated title:
Forms and procedures for implementation of the education of hearing disabled children and pupils
Authors:
Soukupová, Lenka ; Mrkosová, Eva (advisor) ; Hádková, Kateřina (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] NÁZEV PRÁCE: Formy a postupy realizace vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením. AUTOR: Lenka Soukupová, DiS. KATEDRA: Speciální pedagogika VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Eva Mrkosová, CSc. ABSTRAKT: Ve své práci jsem se zaměřila na problematiku dětí se sluchovým postižením. Jaké postupy práce se využívají při jejich vzdělávání. V teoretické části popisuji řečovou výchovu dětí se sluchovým postižením - jak by měla matka s dítětem se sluchovým postižením komunikovat a stimulovat ho ke komunikaci. Dále uvádím, jaké komunikační systémy užívají lidé se sluchovým postižením. Následně popisuji možnosti vzdělávání dětí se sluchovým postižením, v první řadě zmiňuji instituce pomáhající rodičům s dítětem se sluchovým postižením, které s nimi spolupracují již od narození dítěte a informují je o dalších možnostech vzdělávání. V další kapitole uvádím formy speciálního vzdělávání žáků se zdravotním postižením. V praktické části se zabývám tím, jak pedagogové pracují s dětmi se sluchovým postižením, jaké postupy práce ve výuce používají a jak na ně děti reagují. KLÍČOVÁ SLOVA: dítě se sluchovým postižením, řečová výchova, komunikační systémy, vzdělávací instituce, formy speciálního vzdělávání žáků se zdravotním postižením.TITLE: Forms and procedures for implementation of the education of hearing disabled children and pupils AUTHOR: Lenka Soukupová, DiS. DEPARTMENT: Special Education SUPERVISOR: PhDr. Eva Mrkosová, CSc. ABSTRACT: In my work I have focused on the problems of hearing-impaired children and methods which are used in their education. In the theoretical part I try to describe speech education of hearing impaired children - how the mother of the deaf child should communicate and stimulate him to communicate. Then I speak about communication systems using by hearing-impaired people. Afterwards I describe the educational opportunities of children with hearing impairments, primarily I mention institution which are assisting parents with a child with hearing disabilities- they work with them since birth and inform them about other learning opportunities. In the next chapter I present forms of special education of students with disabilities. In the practical part I concerned with how teachers work with hearing impaired children, what methods of work they use in the classroom use and how children respond to them. KEYWORDS: A child with a hearing impairment, speech therapy, communication systems, educational institutions, forms of special education of students with disabilities.
Keywords:
A child with a hearing impairment; communication systems; educational institutions; forms of special education of students with disabilities; speech therapy; dítě se sluchovým postižením; formy speciálního vzdělávání žáků se zdravotním postižením; komunikační systémy; vzdělávací instituce; řečová výchova
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/65848