Název:
Atletika v hodinách tělesné výchovy na gymnáziích a komparace se zahraničím
Překlad názvu:
Athletics in physical education lessons of grammar schools and its comparison with the situation abroad
Autoři:
Pavlíková, Tereza ; Kaplan, Aleš (vedoucí práce) ; Červinka, Pavel (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název: Atletika v hodinách tělesné výchovy na gymnáziích a komparace se zahraničím Cíle: Cílem této práce je zmapovat výuku atletiky na gymnáziích ve vybraných krajích a vytvořit tak přehled o tom, v jakém rozsahu se atletika vyučuje, jakým atletickým disciplínám se žáci se svými učiteli při tělesné výchově věnují, zda jsou školy, resp. učitelé tělesné výchovy při výuce limitováni materiálními a prostorovými podmínkami a dalšími faktory, jaká je podoba hodin s atletickým obsahem a je-li ovlivněna vztahem pedagoga k tomuto sportu, resp. jeho sportovním zaměřením. Dalším dílčím cílem je pak srovnání situace zjištěné u nás se stavem v sousedních spolkových zemích Německa a Rakouska. Metody: Tato práce je postavena na metodě dotazníkového šetření prováděném mezi učiteli tělesné výchovy na gymnáziích ve vybraných krajích a v zahraničí. Dotazníky byly rozšířeny díky informačním a komunikačním technologiím a následně zpracovány pomocí programu Microsoft Excel. Výsledky byly komparovány se zjištěnou situací v zahraničí. Výsledky: Zpracováním dotazníků byly zjištěny následující výsledky. Na gymnáziích je v průměru atletice věnováno 28 % hodin tělesné výchovy. Její výuku ovlivňují prostorové možnosti škol, vyšší počty žáků v hodinách a jejich obtížnější motivace i stále relativně velký podíl času určený pro...Title: Athletics in physical education lessons of grammar schools and its comparison with the situation abroad Aims: The aim of this thesis is to research the teaching of athletics at grammar schools of chosen Czech regions and thereby provide an overview of athletics teaching extent; disciplines selected by teachers and practised by students during physical education; whether the schools or the teachers are limited by material, spatial or other factors; what is the character of the lessons with athletic content and whether it is influenced by the attitude of the teacher to the relevant sport, i.e. his or her sports orientation. Another partial aim is the comparison of researched situation in the Czech Republic with the neighbouring countries of Germany and Austria. Methods: The thesis is based on the method of questionnaire interviews among teachers of physical education at grammar schools in chosen Czech regions and abroad. The questionnaires were spread through information and communication technologies and consequently analysed by Microsoft Excel. The results were compared with the situation abroad. Results: The following results have been reached by processing and analysing the questionnaires. On average, 28% of physical education lessons at grammar schools are devoted to athletics. Its...
Klíčová slova:
atletika; gymnázium; komparace; tělesná výchova; athletics; comparison; grammar school; physical education; track and field