Název:
Číselná symbolika v díle Johanna Sebastiana Bacha dle vybrané literatury
Překlad názvu:
Number Symbolism in the Work of Johann Sebastian Bach according to Selected Literature
Autoři:
Vilímová, Sheila ; Saláková, Magdalena (vedoucí práce) ; Nedělka, Michal (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název bakalářské práce: Číselná symbolika v díle Johanna Sebastiana Bacha dle vybrané literatury Bakalářská práce se zabývá číselnou symbolikou v díle Johanna Sebastiana Bacha. První kapitola pojednává o životě a díle skladatele Johanna Sebastiana Bacha. Chronologicky popisuje důležité období a události nejen v jeho kariéře. Zaměřuje se na osobnosti a podněty, kterými byl při kompozici svých děl ovlivněn. Další část se již plně soustředí na číselnou symboliku, a to v rovině obecné. Pojednává o symbolickém významu čísel a jeho vývoji v určitých historických epochách. Taktéž je zde zmínka o symbolice hudební. V této kapitole jsou uvedeny různé teorie a spisy o číslech, číselných abecedách a symbolice. Dále je zde zmíněn muzikolog Friedrich Smend, který v podstatě, jako první odkryl čísla ve skladbách tohoto barokního skladatele. Poslední část se již zabývá konkrétně Bachovými kantátami. Zaměřuje se hlavně na první cyklus kantát představených v Lipsku. Je zde uvedeno několik příkladů kantát, které ukazují číselné shody. K důkladnému rozboru jednoho celého díla dle číselné symboliky je vybrána kantáta Es reisset euch ein schrecklich Ende, BWV 90. KLÍČOVÁ SLOVA číselná symbolika, Johann Sebastian Bach, Friedrich Smend, číselné abecedy, gematrie, kantáty, barokoTitle of the bachelor thesis: Number Symbolism in the Work of Johann Sebastian Bach according to SelectedLiterature This bachelor thesis deals with number symbolism in the work of Johann Sebastian Bach. The first chapter discusses the life and work of composer Johann Sebastian Bach and in chronological order describes important periods and events not only in his career. It focuses on the personalities and stimuli, which affected the composition of his works. The second part focuses fully on the symbolism of numbers, in general terms. It discusses the symbolic significance of the numbers and its development in certain historical periods. Also musical symbolism is discussed. This chapter introduces the various theories and writings about numbers, alphabets and number symbolism. Friedrich Smend, who was the first to identify number symbolism in the works of the Baroque composer, is also mentioned. The last part specifically deals with the Bach cantatas. It focuses mainly on the first cycle of cantatas presented in Leipzig. A few examples of cantatas that match numerically are given. Cantata Es reisset euch ein schrecklich Ende, BWV 90 is thoroughly analysed according to number symbolism. KEYWORDS number symbolism, Johann Sebastian Bach, Friedrich Smend, number alphabets, gematria, cantatas, Baroque
Klíčová slova:
baroko; Friedrich Smend; gematrie; Johann Sebastian Bach; kantáty; číselná symbolika; číselné abecedy; Baroque; cantatas; Friedrich Smend; gematria; Johann Sebastian Bach; number alphabets; number symbolism