Original title:
Pojetí role vzdělavatele v americké pragmatické filozofii a teorii edukace
Translated title:
The Concept of Educator's Role in American Pragmatist Philosophy and Theory of Education
Authors:
Puk, Michal ; Kopecký, Martin (advisor) ; Mühlpachr, Pavel (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem práce je rozebrat a komentovat obecné a návodné poznatky z pragmatistického přístupu k edukaci pro roli vzdělavatele. V práci jsou shrnuty nejdůležitější myšlenky významných pragmatických filozofů. Poté je představen přístup pragmatismu k edukaci a následuje analýza myšlenek vztahujících se k roli vzdělavatele. Práce nalezla určitou podobnost mezi pojetím role učitele (dětí) a vzdělavatele (dospělých) u Deweye, Lindemana a Mezirowa. Byly popsány rysy ve kterých se tato pojetí shodují či podobají a v čem se naopak různí. Hlavní ambicí práce je, že v dílech pragmatistů identifikuje důležité myšlenky pro činnost a roli vzdělavatele a uvádí je do souvislostí. Klíčová slova: pragmatismus, vzdělávání, vzdělavatel, neopragmatismus, teorie edukaceThe purpose of this thesis is to analyze and comment general and exercisable findings of the pragmatist approach to education about educator's role. First, the most important ideas of the pragmatist philosophers are summarized. Next, the approach of pragmatism to education is introduced, and an analysis of the pragmatist thoughts regarding educator's role follows. The thesis has found certain similarity between the concept of school teacher's role and that of adult educator in works of Dewey, Lindeman, and Mezirow. The features, that agree or correspond to each other in these concepts, and conversly those that differ, were described. The main ambition of the thesis is, that it identifies important ideas for educator's role and work, and puts them in context. Keywords: pragmatism, education, educator, neopragmatism, theory of education
Keywords:
education; educator; neopragmatism; pragmatism; theory of education; neopragmatismus; pragmatismus; teorie edukace; vzdělavatel; vzdělávání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/64730