Original title:
Výchova ke zdravému životnímu stylu v podmínkách školy
Translated title:
Helathy Way of Life Education in School Conditions
Authors:
Holanová, Jitka ; Lorenzová, Jitka (advisor) ; Burešová, Karolína (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se věnuje otázce vedení žáků ke zdraví a zdravému životnímu stylu na druhém stupni základních škol. Cílem práce je na základě teoretické a obsahové analýzy dokumentů analyzovat praxi na konkrétní základní škole v rámci výchovy ke zdraví a vyvodit doporučení pro pedagogickou praxi. V teoretické části jsou přiblíženy důležité pojmy vztahující se ke zdraví, životnímu stylu a výchově ke zdraví. Jsou uvedeny faktory formování zdravého životního stylu a dále témata výchovy ke zdraví. Jsou zde analyzovány kurikulární dokumenty státní úrovně - Národní program rozvoje vzdělávání v České republice a Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. V praktické části je na případě Základní školy T.G. Masaryka v Milovicích ukázána konkrétní realizace koncepce výchovy ke zdraví a zdravému životnímu stylu a jsou zde rovněž uvedena doporučení pro praxi.The Bachelor Graduation work focuses on the area of guiding the pupils at secondary schools to a healthy lifestyle. The aims of the work are to analyze the current educational practices in the tuitional guidance to the healthy lifestyle at a selected school on basis of a theoretical and content analyses of relevant documents and draw recommendations for the pedagogical environment. In the theoretical section, the essential terms related to the human health, style of living and the education of this subject are presented and explained. The presented sources are the curriculum documents of the national level: The National Program of Education in the Czech Republic and The Framing Tuition Program for the Basic Schools. In the practical section of the bachelor work, there is the selected school presented - The Basic School of T. G. Masaryk. The actual implementation of the educational concept for health and healthy lifestyle is depictured and there are also some recommendations for the practical processes offered.
Keywords:
a healthy way of life; curriculum areas; curriculum documents; education; health support; healthy way of life education; limited factors; prevention; the second grade of basic school; druhý stupeň ZŠ; kurikulární dokumenty; limitující faktory; podpora zdraví; prevence; vzdělávací oblast; výchova; výchova ke zdraví; zdravý životní styl
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/64525