Název:
Změny pěti dimenzí osobnosti v závislosti na věku
Překlad názvu:
Age differencies in five personality dimensions
Autoři:
Hřebíčková, Martina Typ dokumentu: Příspěvky z konference Konference/Akce: Vývoj a utváření osobnosti v sociálních a etnických kontextech., Brno (CZ), 2005-01-12 / 2005-01-13
Rok:
2005
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Příspěvek je věnován zkoumání změn pěti obecných charakteristik osobnosti (neuroticismu, extraverze, otevřenosti vůči zkušenosti, přívětivosti, svědomitosti ) v závislosti na věku. V různých kulturách bylo opakovaně zjištěno, že starší respondenti se ve srovnání s mladšími posuzují jako přívětivější, svědomitější, avšak méně extravertovaní, neurotičtí i méně otevření vůči novým zkušenostem. Příspěvek obsahuje výsledky českých studií ověřujících zmíněné změny charakteristik obsažených v pětifaktorovém modelu osobnosti v závislosti na věku při sebeposouzení i posouzení druhými. Výsledky byly srovnány s relevantními údaji z jiných zemí a byly zmíněny možnosti interpretace zjištěných změn (např. v kontextu pětifaktorové teorie osobnosti nebo evolučního přístupu k výkladu osobnosti). This contribution is concerned with the age differences in five personality traits (Neuroticism, Extraversion, Openness to experience, Agreeableness, Conscientiousness). Similar patterns of age differences were seen in many cultures. Younger people score higher on Neuroticism, Extraversion and Openness, whereas the older people score higher on Agreeableness and Conscientiousness. In the contribution data from self-reports and informant ratings on the Czech version of the Revised NEO Personality Inventory (NEO-PI-R) are presented. Results were compared with relevant data from other countries. The possible interpretations of age differences are mentioned (e.g. from the perspective of the Five-Factor Theory or evolutionary approach to personality).
Klíčová slova:
five-factor model; NEO-PI-R; personality Číslo projektu: CEZ:AV0Z70250504 (CEP) Zdrojový dokument: Vývoj a utváření osobnosti v sociálních a etnických kontextech, ISBN 80-210-3804-7
Instituce: Psychologický ústav AV ČR
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dokument je dostupný v příslušném ústavu Akademie věd ČR. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11104/0119863