Název:
Mediální obraz "šílených" střelců: jsou média pouze zdrojem informací nebo spolupachateli?
Překlad názvu:
Media image of "crazy" shooters: are media only the source of information or accomplices as well?
Autoři:
Pálková, Šárka ; Závozda, Petr (vedoucí práce) ; Jirák, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zaměřuje na hledání souvislostí mezi případy střílení na školách a mediálním pokrytí těchto tragédií. Práce vychází z teorie mediálních účinků, a to zejména účinků mediálního násilí, a reflektuje významné empirické výzkumy v této oblasti. Práce podrobně popisuje případ střílení na škole Columbine High School ve spojitosti s problémem takzvaného copycat efektu, tedy napodobování činu, a přináší konkrétní příklady takového vlivu. Stěžejní částí práce je stanovení tří problematických oblastí mediálního pokrytí střeleckých tragédií na školách, vysvětluje je uvedením konkrétních příkladů ze světa a nabízí zároveň řešení, jak lépe k těmto kritickým oblastem přistupovat. Součástí této části práce jsou také dílčí obsahové analýzy, které ukazují, jakým způsobem se s danými problémy při informování o stříleních na školách vypořádala vybraná česká média, konkrétně Lidové noviny, zpravodajský server iDnes.cz a zpravodajství České televize.This diploma thesis is focused on searching for relationship between school shootings and media coverage of these tragedies. The theoretical framework is based on media effects theory, especially on the theory of media violence, and it reflects significant empirical research in this course of study. The thesis describes the case of Columbine High School shooting in connection with so called copycat effect problem and it brings the concrete examples of such an influence. The crucial part of the text determines the three problematic areas of school shootings media coverage, which are explained by bringing out the concrete examples from around the world. Moreover, the thesis shows a solution how to better deal with these problematic areas of coverage. The thesis also concludes partial content analyses, which show the way how chosen Czech media coped with these problematic areas of school shootings media coverage. To be concrete, it analyses Lidové noviny, server iDnes.cz and Czech television news.
Klíčová slova:
Columbine High School; copycat efekt; děti a mládež; mediální pokrytí střílení na školách; Násilí v médiích; střílení na školách; Virginia Tech; školní násilí; children and youth; Columbine High School; copycat effect; Media violence; school shootings; school shootings coverage; school violence; Virginia Tech