Název:
Specializační vzdělávání lékařů v oboru praktický lékař pro děti a dorost v ČR
Překlad názvu:
Specialized education of general practitioner for children and adolescents in the Czech Republic
Autoři:
Vacátko, Michal ; Háva, Petr (vedoucí práce) ; Duškov, Ivan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce "Specializační vzdělávání lékařů v oboru Praktický lékař pro děti a dorost v ČR" se zaměřuje na vývoj specializačního vzdělávání lékařů v kontextu společenských změn v České republice po roce 1989 a jejich dopady na personální zajištění zdravotní péče v oboru Praktických lékařů pro děti a dorost. V první části práce jsou popsána teoretická a věcná východiska, která úzce souvisí se zkoumanou problematikou. Jsou zde vysvětleny koncepty fungování a vývoje zdravotního systému, poskytování primární péče prostřednictvím praktických lékařů pro děti a dorost, vliv transformace na trh práce, práce s lidskými zdroji ve zdravotnictví, teorie lidského kapitálu a lidských práv ve zdravotnictví. K analýze v empirické části práce je využita metoda historické institucionální analýzy. Ve čtyřech časových kohortách jsou vysvětleny formální a neformální vztahy mezi významnými aktéry a jejich vliv na utváření institucionálního rámce specializačního vzdělávání lékařů v průběhu času, především v legislativních dokumentech. Pozornost je věnována obzvláště organizaci a financování specializačního vzdělávání lékařů v oboru Praktický lékař pro děti a dorost, stárnutí populace současných lékařů v oboru a jejich generační obměně v kontextu demografického vývoje české populace. V závěru jsou také diskutovány...This dissertation" Specialized education in the field of practitioners for children and adolescents in the Czech Republic " focuses on the development of specialized postgraduate medical uducation in the context of social change in the Czech Republic after 1989 and their impact on staffing in the field of health care practitioners for children and adolescents . The first part describes the theoretical and factual basis , which is closely related to the issues . These concepts explained the functioning and development of the health system, providing primary care by practitioners for children and adolescents, impact of transformation of the labor market and human resources in health care and human rights in health care. To analyze the empirical part of the thesis i used the method of historical institutional analysis. I explained formal and informal relationships in time cohorts between major actors and their influence in shaping the institutional framework of specialized education of physicians over time, especially in the legislative documents. Attention is paid especially to organization and financing of specialist medical education in the field of practitioner for children and adolescens, aging of population present practitioners, and their generational replacement in the context of demographic...
Klíčová slova:
Atestace; lidské zdroje ve zdravotnictví; nízká míra pododnosti; Pediatrická primární péče; praktičtí lékaři pro děti a dorost; Primární péče; rezidenční místa pro praktické lékaře; specializační vzdělávání; zdravotnický systém; attestation; capacity of children health care; decreasing birth rates; Europaediatrics; health politics; health system; human resources in health care; Paediatric primary care (variability of); practitioners for children and adolescents; Primary care; residential places for practicioners; specialized education