Název:
Vývoj osobnosti u dětí předškolního a školního věku z pohledu analytické psychologie
Překlad názvu:
Development of personality in preschool and younger school-age children from the perspective of analytical psychology
Autoři:
Franzová, Martina ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Horáková Hoskovcová, Simona (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá vývojem osobnosti u dětí předškolního a školního věku, na který je nahlíženo z perspektivy analytické psychologie C. G. Junga a jeho následovníků. V literárně- přehledové části se věnuje nejprve vymezení pojmu osobnost a uvedení vybraných teorií podle jiných psychologických směrů. Dále seznamuje s Jungovým pohledem na dětskou psychologii a uvedena je i Neumannova teorie vývoje vědomí a Fordhamův náhled na problematiku. Největší pozornost je věnována symbolické tvorbě dětí, jejich imaginaci a tomu, jaký mají vliv na utváření jejich osobnosti. Výstupem práce je návrh výzkumu vývoje dětské osobnosti pohledem analytické psychologie, ve kterém se pracuje s analýzou dat získaných ze dvou projektivních metod, Scénotestu a Testu pohádek. Klíčová slova: Analytická psychologie, Vývoj osobnosti, Předškolní věk, Školní věk, Test pohádek, ScénotestThis bachelor thesis is focused on personality development of preschool and school aged children from the analytical psychology perspective. The concept of personality and some of the chosen psychological theories from different schools of psychology are described in the theoretical part. Afterwards the thesis describes Jung's view on a child, Neumann's theory of the origins of consciousness and Fordham's opinions gained from his lifelong work with children. Because the main source of this thesis is the analytical psychology, next chapters focus mainly on symbolical and imaginatory actions of children and how these actions could influence their development of personality. A research project is being proposed as the outcome of the thesis. Within this project I suggest to investigate the children's personality development using two projective methods, The Fairy tale test and The Scenotest. Keywords: Analytical psychology, Development of personality, Preschool children, School-age children, The Fairy tale test, The Scenotest
Klíčová slova:
Analytická psychologie; Dětský vývoj; Předškolní věk; Scénotest; Test pohádek; Vývoj osobnosti; Školní věk; Analytical psychology; Child's development; Development of personality; Fairy tale test; Preschool children; Scenotest; School-age children