Název:
Žáci, jazyk, komunikace. Postoje žáků druhého stupně základních škol ke spisovné češtině
Překlad názvu:
---
Autoři:
Josífková, Lenka ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Chromý, Jan (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce Žáci, jazyk, komunikace Postoje žáků druhého stupně základních škol ke spisovné a obecné češtině Lenka Josífková Abstrakt Práce empiricky zkoumá postoje žáků na druhém stupni základních škol ke spisovné a obecné češtině. Vychází ze sociolingvistické teorie postojů k jazyku v anglickojazyčné literatuře a z pojetí postojů v české lingvistice. Klíčovými pojmy jsou teorie jazykové kultury, její vývoj a kritika. Ty směřují k vymezování vzájemného vztahu spisovné a obecné češtiny. Součástí teoretického základu práce je také popsání použitých metod a technik empirického výzkumu. V druhé části práce je představen vlastní výzkum, který probíhal ve dvou fázích: provedení dotazníkového šetření a následná interview se žáky. Výsledky výzkumu ukazují, že postoje ke spisovné a obecné češtině se liší. Praha 2015 Vedoucí práce: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.Bakalářská práce Pupils, Language, Communication Attitudes of secondary school pupils towards Standard and Common Czech language Lenka Josífková Abstract This thesis focuses on attitudes of secondary school pupils towards Standard and Common Czech language. The thesis is based on the sociolinguistic theory of attitudes to language in English literature and on the theory of attitudes in Czech linguistics. Key terms for this thesis are theory of language culture, its development and criticism. Those terms lead to the definitiv of the relationship between Standard and Common Czech. Part of the theoretical foundation of this thesis is description of the methods and techniques which are then used in the empirical research. The second part describes the research, which was divided into two parts: the realization of the questionnaire research and follow-up interviews with the pupils. The results of the research show that attitudes towards Standard and Common Czech language are different. Praha 2015 Vedoucí práce: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
Klíčová slova:
jazyková kultura; kodifikace; postoje; spisovnost; technika spojitých masek; žáci; attitudes; codification; language culture; matched-guise technique; pupils; standard