Název:
Problematika chyby a chybování se zřetelem k výuce francouzštiny jako dalšího cizího jazyka na základní škole
Překlad názvu:
Error in the point of view of the French as a second foreign language in the lower secondary school context
Autoři:
Klinka, Tomáš ; Fenclová, Marie (vedoucí práce) ; Kovářová, Dominika (oponent) ; Váňová, Miroslava (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název práce: Problematika chyby a chybování se zřetelem k výuce francouzštiny jako dalšího cizího jazyka na základní škole Autor: Mgr. Tomáš Klinka Katedra: Katedra pedagogiky Školitel: Doc. PhDr. Marie Fenclová, CSc. Abstrakt: Dizertační práce se zaměřuje tématu chyby a chybování na české základní škole z úhlu pohledu didaktiky francouzštiny jako dalšího cizího jazyka. Cílem práce je doplnit základní literaturu k otázce chyby a chybování z frankofonního publikačního okruhu, která není dosud v českém kontextu citována, dále pak analyzovat součásti pedagogického procesu a zjistit, jak se k otázce chyby a chybování staví, a konečně na základě těchto zjištění formulovat základní problémy vážící se v chybě a chybování včetně možností dalšího výzkumu. K dosažení prvního cíle předkládáme a analyzujeme závěry předních frankofonních didaktiků chyby, zejména Astolfiho typologii příčin chybování. Co se týče analýzy pojetí chybování v pedagogickém procesu, tak zde na hledání míry explicitnosti zmínek o chybování v základních pedagogických dokumentech, které jsou spojeny s Rámcovým vzdělávacím plánem, či ve Společném evropském referenčním rámci pro jazyky. Zajímá nás též reprezentace v otázce chyby a chybování u učitelů a žáků, stejně jako pojetí chybování v jazykových učebnicích. Věnujeme se i vztahu mezi...Title: Error in the point of view of the French as a second foreign language in the lower secondary school context Author: Mgr. Tomáš Klinka Department: Department of Pedagogy Supervisor: Doc. PhDr. Marie Fenclová, CSc. Abstract: This thesis focuses on the subject of error in the context of Czech lower secondary school and second foreign language (L3) instruction. This work has three purposes: first, to complete the basic literature in this domain using the publications issued from the French speaking world of educational research that are not quoted in the Czech academic field. Second, to analyze how the elements that intervene in the pedagogical process treat the question of error, and third, using the conclusions obtained, to make explicit the problems which pose the present treatment of the question of error and to indicate the direction of a future research in this domain. So as to attain the first goal, we propose and comment the work of some French specialists in the field of educational science and their conclusions, mainly the typology of errors created by Astolfi. As for the second goal, our thesis provides an analysis of the official regulations concerning teaching and learning in the Czech Republic, exposes the mental representations of error with which both students and teachers...
Klíčová slova:
Astolfi; chyba a chybování; francouzština jako další cizí jazyk; strategie; základní škola; Astolfi; error; French as a second foreign language; lower secondary school; mistake; strategies