Original title:
Klima školní třídy
Translated title:
Climate in the classroom
Authors:
Vacková, Veronika ; Krykorková, Hana (advisor) ; Kasíková, Hana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce "Klima školní třídy" je rozdělena na dvě části - teoretickou a empirickou. Teoretická část se zabývá obsahovým vymezením pojmu školní klima a následným rozborem a charakteristikou oblastí s ním souvisejících. Jedná se především o analýzu sociálního klimatu školní třídy a zmapování faktorů, které se na daném klimatu podílejí. Zmiňované mechanismy podílející se na tvorbě školního klimatu blíže analyzuji zejména z hlediska samotných aktérů, tedy učitelů a žáků. Dále se v této části práce zabývám vymezením a popisem přístupů ke zkoumání sociálního klimatu se stručným rozborem konkrétních diagnostických metod. Součástí práce je taktéž rámcové vymezení výsledků dosavadní výzkumné činnosti domácích i zahraničních výzkumů ve výše zmiňované oblasti. Empirická část se zaměřuje na diagnostiku klimatu školních tříd na vybraných středních školách okresu Tábor. Výzkum je zaměřen na zmapování klimatu s důrazem na kvantitativní zkoumání prostřednictvím zvolených diagnostických metod. Cílem této části je zjištění, do jaké míry se, z pohledu žáka, liší klima školních tříd y na SOU a SOŠ. Závěr empirické části je věnován významu třídního klimatu společně s možným využitím poznatků o něm a způsoby jeho ovlivňování. Klíčová slova: Klima školy, klima třídy, sociální interakce, učitel, žák, třída,...Master's thesis "the climate of the school class" is divided into two parts - theoretical and empirical. Theoretical part deals with subject matter definition of school climate and subsequent analysis and characteristics of related areas. This is mainly an analysis of social class and school climate, mapping factors that contribute to the climate change. Conduction of the mechanisms involved in the formation of school climate closer to analysing in particular iterms of the actors, teachers and pupils. Furthermore, in this part of the work I explore the definition and description of approaches for investigating social climate with a brief analysis of the specific diagnostic methods. Part of the work is also a framework defining the results of current research activities of domestic and foreign research in the above mentioned area. Empirical part focuses on diagnosis of classrooms'climate at selected high schools in the region. Research is focused on mapping the climate changes with an emphasis on quantitative study through selected diagnostical methods. The aim of this part is to find out how the climate of the class differs at secondary technical schools and secondary vocational schools. Conclusion of the theoretical part is dedicated to the importance of the class climate, together with the...
Keywords:
competence; degree of influence; diagnosis; influence of teachers; interaction; management style; popularity; position and role; preferences; school climate; social climate; social group; status; teaching approach; the atmosphere; atmosféra; míra vlivu,pozice a role,preference; sociální skupina,sociální klima; status,oblíbenost; styl řízení,pedagogický přístup,kompetence; školní klima,interakce,vliv učitele,diagnostika
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/62808