Original title:
Využití environmentálního sekvenování pro studium diverzity eukaryot
Translated title:
The use of environmental sequencing in the studies on eukaryotic diversity
Authors:
Lukešová, Soňa ; Hampl, Vladimír (advisor) ; Škaloud, Pavel (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zaměřuje na metodu environmentálního sekvenování a její využití při zkoumání diverzity eukaryotických mikrobů. Popisuje samotnou metodu, její mechanismus, možnosti použití i problémy s ní spojené. V práci je popsán současný pohled na fylogenetiku hlavních eukaryotických linií. Není opomenuta ani bližší charakteristika těchto linií. Pozornost je věnována zejména nově objeveným skupinám. Práce řeší příbuzenské vztahy uvnitř těchto skupin, shrnuje poznatky o jejich ekologii, potravních zdrojích a morfologii. Samostatná kapitola je věnována výskytu protistních skupin v extrémních podmínkách prostředí. Klíčová slova: Diverzita eukaryot, environmentální DNA, sekvenace, rRNA, fylogenetika.The bachelor's thesis focuses on environmental sequencing method and its usage in examining the diversity of microbial eukaryotic organisms. It describes the method, its mechanism, application and the problems associated with it. The work describes the current view of the phylogeny of the major eukaryotic lineages with their closer characteristics. Particular attention is paid to newly discovered groups. The work addresses the relationships inside these groups, summarizes findings of their ecology, food resources, and morphology. A separate chapter is devoted to the occurrence of the protist groups in extreme environmental conditions. Key words: Diversity of eukaryotes, environmental DNA, sequencing, rRNA, phylogenetics.
Keywords:
Diversity of eukaryotes; environmental DNA; phylogenetics; rRNA; sequencing; Diversita eukaryot; environmentální DNA; fylogenetika; rRNA; sekvenace
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/62481