Original title:
Porovnání jednotlivých jazykových rovin u dětí předškolního věku a jejich vzájemné prolínání
Translated title:
Comparison of different language levels at preschool age and their mutual penetration
Authors:
Jakubcová, Kamila ; Klenková, Jiřina (advisor) ; Durdilová, Lucie (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce si klade za cíl analyzovat rozvoj jednotlivých jazykových rovin u dětí předškolního věku. Teoretická část se zabývá psychomotorickým vývojem, komunikací, narušenou komunikační schopností a rozvojem komunikativních dovedností u dětí v průběhu předškolního vzdělávání. Popisuje možnosti ovlivňování vývoje řeči v tomto období a zajištění logopedické intervence. Empirická část bakalářské práce se zabývá porovnáním rozdílů v úrovni jednotlivých jazykových rovin u dětí ve věku 4 - 5 let a následně u dětí ve věku 5 - 6 (7) let před nástupem do školy. Na základě pozorování a výzkumného šetření vzorku 10 dětí v běžné mateřské škole v období jednoho roku popisuje nejčastější nedostatky v dílčích oblastech jednotlivých jazykových rovin. Podle výsledků tohoto šetření předkládá několik doporučení pro pedagogickou praxi.The main aim of this Bachelor's thesis is to analyse the development of particular language levels in preschool children. The theoretical part deals with the psychomotor development, communication, impaired communication ability and development of communication skills in children during preschool education. It describes the possibilities of influencing the speech development in this stage and providing logopedic intervention. The empiric part of the Bachelor's thesis deals with comparing differences in grades of particular language levels in children at the age of 4 - 5 years and subsequently at the age of 5 - 6 (7) years before their entrance to school. On the basis of comparison and research investigation of a sample of 10 children in an ordinary kindergarten during a year period, it describes the most common deficiencies in partial areas of the particular language levels. According to the results of this investigation it brings in a few suggestions for pedagogical practice.
Keywords:
communication; communication disorder; Language levels; logopedic intervention; preschool age; Jazykové roviny; komunikace; logopedická intervence; narušená komunikační schopnost; předškolní věk
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/62281