Original title:
Volná a řízená kresba u dětí s Aspergerovým syndromem
Translated title:
Freehand and guided drawing of children with Asperger Syndrome
Authors:
Macková, Anna ; Sotáková, Hana (advisor) ; Kucharská, Anna (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce pojednává o kresbě dětí s Aspergerovým syndromem. Je rozdělena na dvě části, teoretickou a empirickou. Teoretickou část tvoří tři hlavní kapitoly. První kapitola shrnuje poznatky o poruchách autistického spektra, zvláště o Aspergerově syndromu. V druhé kapitole se zabývám dětskou kresbou, jejím vývojem u běžné populace, tématikou a diagnostikou. Následuje pojednání o specifických znacích kreseb osob s Aspergerovým syndromem. Empirická část obsahuje kazuistiky dvou dětí s Aspergerovým syndromem a analýzy jejich volných a řízených kreseb. Cílem práce je zjistit, zda se v kresbách dětí s Aspergerovým syndromem objevují nějaké signifikantní znaky související s jejich diagnózou a následně porovnat tato zjištění s odbornou literaturou. Klíčová slova: Aspergerův syndrom, volná kresba, řízená kresbaThe bachelor thesis concerns drawings of children with Asperger syndrome. It maintains of theoretical and empirical part. Theoretical part consists of three main chapters. First part includes Autistic spectrum disorders, particularly Asperger syndrome. Second chapter is followed up with children drawing - its development by common population, topics and diagnosis. The last chapter contains essay on specific drawing features characterizing persons with Asperger syndrome. Main task of empirical part incorporates case history of two children with Asperger syndrome and both - freehand and guided drawings analysis. The aim of the work is seeking significant features in the drawings of children with Asperger Syndrome, whether these signs relate to their diagnosis and comparing discovery with the literature. Keywords: Asperger Syndrome, freehand drawing, guided drawing
Keywords:
Asperger syndrome; children with AS; freehand drawing; guided drawing; Aspergerův syndrom; děti s AS; volná kresba; řízená kresba
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/61639